VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Konsekvenser av kompromissforslag om CO2-pris
Category
Other
Sub-Categories
n/a
Year
2020
Author(s)
Michael Hoel
Haakon Vennemo
Download
file_download
(118.7 kB)
Read in browser
PDF
Content of this pdf is
searchable
Konsekvenser av kompromissforslag om CO2 -pris Vista Analys e 1 1 Innholdet i Alternativ C I brev av 19. juni trekker transportetatene opp tre alternativer for kalkulasjonspris for klimagassekviva- lenter (populært kalt CO 2-pris) til bruk i samfunnsøkonomiske analyser. I brev av 3. juli anbefaler Sam- ferdselsdepartementet bruk av alternativ C i analyser som skal gjennomføres i høst. Vi er bedt om å gi noen merknader til alternativ C fra et faglig ståsted. Det er ellers ventet at Perspektivmeldingen vil drøfte hvilken CO 2-prisbane som bør l egges til grunn i samfunnsøkonomiske analyser. Kjennetegn ved alternativ C er • CO 2-pris i 2020 lik 1500 kroner (per tonn CO 2) • Årlig realprisjustering lik kalkulasjonsrenten (dvs 4% de nærmeste årene) • Sensitivitetsanalyser med 500 og 2500 kroner • I noen tilf eller gjennomføre «break -even -analyser» for CO 2-prisen 2 Våre merknader til alternativ C Det andre kule punktet synes det å være full enighet om; i den videre teksten ser vi derfor bare på CO 2- prisen for 2020. Vårt opprinnelige forslag om 1000 kroner tok utgangspunkt i Norges forpliktelser og nåværende mål om utslipp i ikke -kvotepliktig sektor. Vi mener at d ette helt klart er det faglig beste utgangspunktet for å anslå «riktig» CO 2-pris. Selv med dette utgangspunktet er det imidlertid stor usikkerhet om riktig pris, grunnet usikkerhet om bl a følgende forhold: • Norges mål for ikke -kvotepliktig sektor • Fremtidig teknologiutvikling Konsekvenser av kompromissforslag om CO 2-pris alternativ C i brev fra Samferdselsdepartementet datert 3. juli 2020 Til: Nye veier og transportetatene Fra: Michael Hoel og Haakon Vennemo Dat o: 25. september 2020 Konsekvenser av kompromissforslag om CO2 -pris Vista Analys e 2 • Fremtidig utvikling i atferd • Prisen på bruk av EUs fleksible mekanismer • Viljen til å bruke EUs fleksible mekanismer Vårt forslag om en pris på 1000 kroner må derfor ses på som et beste punktanslag innenfor en fordeling over mulige «rikt ige» priser. Det er grunn til å tro at denne fordelingen er ganske høyreskjev: Vi vet med rimelig sikkerhet at det ikke vil være mulig å nå Norges klimamål bare med en CO 2-avgift så lav som 500 kroner, mens ganske høye CO 2-priser ikke kan utelukkes på tils varende måte. Denne skjevheten i forde- lingen taler for at en ved sensitivitetsanalyser bør velge ytterpunkter som er asymmetriske rundt punk- tanslaget ( altså med større avstand oppover fra punktanslaget enn nedover). Vårt punktanslag på 1000 kroner er bl ant annet basert på at Norge har en avtale med EU om at utslipp fra ikke -kvotepliktig sektor skal reduseres med 40% fr a 2005 til 2030. EU -kommisjonen har nylig fore- slått at EUs mål blir skjerpet ( https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_1599 ). Dersom dette forslaget blir vedtatt, kan det gi en skjerping også for Norges mål for utslippsutvikling i ikke -kvotepliktig sektor, jfr første kule punkt over. Et eventuelt skjerpet EU -mål kan også innebære en høyere pris for å bruke EUs fleksible mekanismer (nest -siste kule punkt over). Korona -pandemien har svekket økonomien i Norge og alle EU -land. Svekket økonomi vil redusere etter- spørselen etter fossile brensler, og dermed gjøre det lettere å oppnå et gitt klimamål. Dette trekker isolert sett i retning av lavere CO 2-pris i Norge. For et gitt klimamål for EU vil svekket økonomi i EU - landene gi lavere marginalkostnader for EU knyttet til å nå målet. Prisen for å bruke EUs fleksible meka- nismer vil derfor trolig bli lavere som følge av svekket økonomi i EU -landene, noe som også bidrar til å trekke ned CO 2-prisen i Norge. Dessuten har svekket økonomi historisk vært et argument for lavere miljøkrav. Selv om det i øyeblikket ikke er tilfellet i EU i og med at EUs mål er foreslått skjerpet, kan en ikke utelukke en reaksjon i den retningen. Det vi l i tilfelle redusere CO 2-prisen ytterligere. I månedene etter vi anbefalte 1000 kroner per tonn CO2 har det altså skjedd ting som kan påvirke hva som er riktig CO 2-pris. Ulike momenter trekker imidlertid i ulike retninger. Vi mener derfor at 1000 kro- ner fortsatt er et godt punktanslag for CO 2-prisen. Anslaget på 1000 kroner er etter vår mening bedre enn 1500 kroner, og definitivt bedre enn 2000 kroner. Vår anbefaling er å bruke 1000 kroner som hovedalternativ, og sensitivitetsanalyser med 700 kroner og 2000 kroner. Vi foreslår altså et smalere intervall mellom øvre og nedre CO 2-pris enn i brevet fra Sam- ferdselsdepartementet. Begrunnelsen for dette er at vi mener at intervallet mellom 700 og 2000 kroner fanger opp det meste av sannsynlighetsfordelingen ove r «riktig» CO 2-pris, og at et slikt intervall er rime- lige ytterpunkter for sensitivitetsanalyser enten en velger 1000 kroner (vår anbefaling) eller 1500 kroner (som foreslått av Samferdselsdepartementet) som hovedalternativ. Når det gjelder «break -even -ana lyser» er vi enige i at dette kan være et nyttig supplement for tiltak hvor klimavirkningene er et sentralt element. Dersom break -evenprisen er høyere enn høyeste ytterpunkt i sensitivitetsanalysen kan en på solid faglig grunnlag fraråde tiltaket. I praksi s er det betydelig usikkerhet også i andre elementer enn CO 2-prisen i enhver kostnads -nytte- analyse. Denne usikkerheten innebærer at break -evenprisen også blir usikker. Heller enn et punktanslag på break -evenprisen kan det derfor være rimelig å operere med et intervall. Hvis dette intervallet i sin helhet ligger høyere enn intervallet for CO 2-prisen (dvs høyere enn 2000 kroner etter vårt forslag) kan en på solid faglig grunnlag fraråde tiltaket. Og motsatt: Dersom intervallet for break -evenprisen i sin helhe t ligger lavere enn intervallet for CO 2-prisen (dvs lavere enn 700 kroner etter vært forslag) kan en Konsekvenser av kompromissforslag om CO2 -pris Vista Analys e 3 på solid faglig grunnlag anbefale tiltaket. Dersom de to intervallene overlapper, kan en ikke på rent faglig grunnlag verken anbefale eller fraråde tiltake t. En beslutning vil avhenge av usikkerhetens form og hvor- dan usikkerheten vurderes.
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR