VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk og næringsmiddelindustri
Olje og gass
Lokal- og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Haakon Vennemo
Daglig leder
Ingeborg Rasmussen
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Tor Homleid
Partner
Michael Hoel
Partner
Orvika Rosnes
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Leonid Andreev
Eivind Bjørkås
Anita Einarsdottir
Stine Mari Godeseth
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Mina Skille Mariussen
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Åsmund Sunde Valseth
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
search
no
no
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk og næringsmiddelindustri
Olje og gass
Lokal- og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Haakon Vennemo
Daglig leder
Ingeborg Rasmussen
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Tor Homleid
Partner
Michael Hoel
Partner
Orvika Rosnes
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Leonid Andreev
Eivind Bjørkås
Anita Einarsdottir
Stine Mari Godeseth
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Mina Skille Mariussen
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Åsmund Sunde Valseth
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2023
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Evaluering av redusert reisefraværsgodtgjørelse
Kategori
Foredrag
Underkategori(er)
n/a
År
2020
Forfatter(e)
Mari Brekke Holden
Ingeborg Rasmussen
Last ned
file_download
(698 kB)
Les i nettleser
find_in_page
Content of this pdf is
searchable
Evaluering av redusert reisefraværsgodtgjørelse Presentasjon mars 2020 Mari Brekke Holden og Ingeborg Rasmussen Vista Analyse Bakgrunn • Endring i salærforskriften fra 1.1.2017: halv sats for reisefravær • Fra 2020 er timesatsen for salær på 1060 kroner, og reisefraværssatsen er 530 kroner (halv sats). • Salærberettigede er bl.a. forsvarere og bistandsadvokater, advokater/ rettshjelpere som yter fri rettshjelp, sakkyndige og tolker; nærmere definert i forskriftens § 1. • Ordningene med offentlig lønnet bistand etter salærforskriften belastes kap. 470 Fri rettshjelp og kap. 466 Særskilte straffesaksutgifter Begrunnelse • Halvering av reisefraværsgodtgjørelsen i salærforskriften fra 1.1.2017 • Anmodningsvedtak om at satsreduksjonen skal evalueres. Satsendringen ble omtalt på følgende måte i statsbudsjettet for 2017: «Dagens regel for fraværsgodtgjørelse er utformet slik at det forutsettes at advokater og sakkyndige ikke har anledning til inntektsgivende arbeid under reise . Den teknologiske utviklingen gjør at dette nå er mulig i langt større grad enn tidligere. (…) Regjeringen vil endre regelen for fraværsgodtgjørelse i salærforskriftens § 8 for advokater og sakkyndige fra full til halv salærsats. Dette vil tydeliggjøre skillet mellom salærets størrelse der salæret er kompensasjon for utført arbeid, og der det utbetales som fraværsgodtgjørelse. Ved å halvere satsen for fraværsgodtgjørelse gis det et større incitament til å arbeide i reisetiden i de tilfellene der det er mulig. Regelverket blir med dette mer effektivt og tilpasset endringer i tiden.» (Prop . 1 S, (2016 -2017)). Overordnet problemstilling • Har endringen stimulert til en mer ressurseffektiv atferd og redusert det offentliges kostnader? • Hvordan har endringen påvirket det offentliges kostnader knyttet til ordning om fri rettshjelp? • Har advokater, bistandsadvokater, sakkyndige og tolker blitt mer ressurseffektive i gjennomføringen av oppdrag? Evalueringsspørsmålene • Berøres forskriftens mål og formål? • Har endringen påvirket rettssikkerheten? • Har endringen i salærforskriften påvirket tilbudssiden? • Har endringen påvirket tilgangen på advokater i enkelte områder? • Hvordan har endringen påvirket etterlevelsen av bostedsforbehold? • Har endringen påvirket antallet, og type som påtar seg oppdrag etter salærsatsen? • Er domstolenes tilgang til gode tolketjenester og sakkyndige påvirket av endringen? • Har endringen påvirket kvaliteten på tjenesten? • Har endringen påvirket kvaliteten på tjenestene, eksempelvis ved at enkelte advokater ikke lenger eller i mindre grad påtar seg oppdrag etter salærsats? • Har endringen hatt effekter for utnyttelsen av offentlige ressurser? • Hvordan har endringen påvirket utbredelsen av dobbel fakturering for samme tid? Evalueringsdesign og empirisk grunnlagLov-og regelverkbasert •Register-og regnskapsdata M ålgruppebasert •Intervjuundersøkelse •Spørreundersøkelser Kontektsbasert •Lov-og forskrift •Lovforarbeider •Bakgrunnsvariable(geografi) •M arkedsdata •Forskningslitteratur og utredninger •Styringsdokum enter M åling før forskriftsendring M åling etter forskriftsendring har trådt i kraft Forskriftsendring Betingelser for adferdsendring og mekanismer Tilsiktet adferdsendring Utilsiktet adferdsendring Betingelser for virkning M arked, tilbud og etterspørsel Krav til rettspleie og ressursbruk Domstols-og nemndstruktur Geografi og befolkningstetthet Lokalisering av målgruppe for fri rettshjelp • Tilgang på advokater, sakkyndige og tolker • Etterlevelse av bostedsforbehold • Kvalitet på tjenesten • A ntall og kategori som påtar seg oppdrag • D obbeltfakturering • Effekter for andre offentlige budsjetter Effekt 1: Utgiftene til reisefravær har gått ned • Totale utgifter til reisefravær under kap. 470 og 466 var ca. 100 mill. i 2018 • (Delvis anslag fordi fylkesnemnda ikke kunne oppgi reisefraværsutgifter separat fra honorar) • Dersom ingen adferdsendringer • ville dobbel sats for advokater og sakkyndige og 60 pst. høyere sats for tolker innebåret totalt ca. 190 mill. kroner, • dvs. 90 mill. høyere utgifter . Figur: Domstolens utgifter til reisefravær under kap. 466 Særskilte straffesaksutgifter Gjennomsnittlig godtgjørelse per aktør • Gjennomsnittlig reisefraværsgodtgjørelse per sak, blant saker i domstolen med reisefravær: • Tolker: 4800 kr i 2016 og 3400 kr i 2018 • Advokater: 7300 kr i 2016 og 3800 kr i 2018 • Sakkyndige: 11400 kr i 2016 og 6500 kr i 2018 • Andel reisefraværsgodtgjørelse av totalgodtgjørelse per sak, blant saker i domstolen med reisefravær: • Tolker: 41 pst. i 2016 og 32 pst. i 2018 • Advokater: 25 pst. i 2016 og 14 pst. i 2018 • Sakkyndige: 22 pst. i 2016 og 13 pst. i 2018 Figur: Reisefraværsutgifter delt på honorarutgifter, kap. 466 Særskilte straffesaksutgifter Effekt 2: Adferdsendringer? • Intensjon: Mindre reisefravær, dvs. mer enn halvering av reisefraværsgodtgjørelsen • Funn: Motsatt; antall timer reisefravær har økt ift. antall timer arbeidet • Sakkyndige fører reisefravær ifm. større andel saker • Advokater, sakkyndige og tolker litt flere timer reisefravær enn før ift. antall arbeidede timer ifm. saker med reisefravær Reisefravær/honorar før satsendringen = 100 100 50 Før sats - endringen Etter, uten adferds - endring Adferd som intendert Adferd funnet Funn om sakkyndige • Fra registerdata: • Mer reisefravær ift. honorar som følge av flere saker med reisefravær • Vridning i hvem som tar oppdrag slik at flere saker krever reisefravær? Eller tilfeldig? • Fra spørreundersøkelsen: • De fleste tar færre saker med reising • Kun ca. 10 pst. arbeider mer under reise • Over halvparten svarer at noen saker får dårligere behandling pga. satsreduksjonen. Skyldes særlig at: • Færre erfarne sakkyndige vil ta saken • Færre fysiske møter (svekker kvaliteten) • Oppdrag for barneverntjenesten mer attraktivt • Fra intervju med tingretter: • Tilgang på riktig sakkyndig utfordrende • Forverret etter satsreduksjonen for enkelte, uendret for andre Funn om advokater • Fra registerdata: • Mer reisefravær ift. honorar • Lav advokat -tetthet i distriktene • Fra spørreundersøkelsen: • Over halvparten tar færre fri rettshjelps - saker – særlig erfarne vrir porteføljen • Under 10 pst. arbeider mer under reise – ingen i usentrale strøk • Over 75 prosent svarer at noen saker får dårligere behandling pga. satsreduksjonen. Skyldes særlig at: • Færre erfarne advokater vil ta saken • Færre fysiske møter (svekker kvaliteten) • Fra intervju med tingretter: • Rolle som fast forsvarer fremdeles attraktivt, • utover dette har tingrettene ikke innsyn befolkningens tilgang på advokat Figur: Gjennomsnittlig prosentandel reisefravær av total godtgjørelse for advokater i hver tingrett i 2018, basert på alle saker der advokat godtgjøres av domstolen Geografisk variasjon i reisefravær Rammebetingelser og insentiver • Det er behov for at advokater, sakkyndige og tolker reiser. Ofte med bil. • Også for nærmeste aktør kan reisetid utgjøre en betydelig del av tidsbruken ifm. saken (lange avstander innad i Norges fylker) • Tlf /Skype ikke fullgod erstatning for fysiske møter • Reising (fremdeles) sjeldent forenlig med arbeid (bil spesielt) • Halv reisefraværssats svekker insentivet til å ta et hvert oppdrag med en del reise. Derfor: • Ikke treffsikkert for å redusere unødvendig reisefravær • Uheldig for saker på steder med lange reiseavstander • Aktører med nok å gjøre har allerede økonomisk insentiv til å legge opp arbeidsuka effektivt, herunder kutte reiser eller arbeide på reise hvis mulig. Derfor: • Dårlig potensiale for å stimulere til mer effektiv adferd gjennom økte økonomiske insentiver • De mest etterspurte aktørene har størst mulighet og insentiv til å vri porteføljen sin bort fra saker med reisefravær – uheldig mtp . tilgangen på spesialkompetanse på steder med lange reiseavstander Utgifter Kroner Timer arbeidet Inntekt Marginalinntekt Lønn/overskudd Arbeid for å dekke faste utgifter Konklusjoner tilknyttet evalueringsspørsmålene • Kostnadsbesparende, men lite effektivitetsfremmende for aktørene. Halvering av reisefravær lite treffsikkert virkemiddel for å redusere unødvendig reisefravær og stimulere til arbeid på reise. • Vi har ikke avdekket at endringen har hatt konkrete konsekvenser for rettsikkerheten i noen saker. • Nok tilgjengelige advokater i markedet totalt, men satsreduksjonen endrer sammensetningen av advokater som ønsker å ta sakene. Erfarne advokater, og de med liten andel offentlig salæroppdrag, har i størst grad vridd seg bort fra salæroppdrag med reising. • Mange sakkyndige tar færre saker for domstolen og tar heller saker for barneverntjenesten. Utfordring å få tak i riktig sakkyndig for mange tingretter. Noen tingretter har opplevd en betydelig forverring pga. halveringen, mens andre ikke har merket noen endring. • Tilgangen på tolk virker tilstrekkelig, også etter satsendringen. Oppdrag for domstolen er relativt godt betalte tolkeoppdrag. • Risiko for svekket kvalitet : Satsendringen gjør det vanskeligere å få tak i høyt etterspurte advokater og sakkyndige til saker på steder med lange reiseavstander. Det kan gå utover tilgang på spesialkompetanse og saker kan bli utsatt i påvente av sakkyndige. Forventer større effekt over tid etter hvert som aktørene får tilpasset porteføljen. Færre fysiske møter kan også svekke kvaliteten. • Etterlevelsen av bostedsforbeholdet ser ikke ut til å være påvirket. • Insentivet til dobbeltfakturering har ikke endret seg. Våre undersøkelser gir ikke inntrykk av at dobbeltfakturering er et utbredt problem. Takk for oss! Presentasjon mars 2020 Mari Brekke Holden og Ingeborg Rasmussen Vista Analyse
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR