VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk og næringsmiddelindustri
Olje og gass
Lokal- og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
search
no
no
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk og næringsmiddelindustri
Olje og gass
Lokal- og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2023
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Rapport 2020/
Hvordan kan Norge bidra til økt klimafinansiering?
Haakon Vennemo
Hvordan kan Norge bidra til økt klimafinansiering?
Kategori
Rapporter
Underkategori(er)
Kurs og foredrag
År
2020
Forfatter(e)
Haakon Vennemo
Last ned
file_download
(641.1 kB)
Les i nettleser
find_in_page
20. oktober 2020Haakon VennemoHvordan kan Norge bidra til økt klimafinansiering © VISTA ANALYSE3•Kirkens Nødhjelp har bedt Vista Analyse vurdere hvordan Norge kan finansiere et større bidrag til internasjonal klimafinansiering–Ta l l e t 6 5 m i l l i a r d e r k r o n e r å r l i g f r e m m o t 2 3 h a r v æ r t n e v n t s o m e n m å l s e t t i n g•Presentasjonen er basert på rapport 2020/11 fra Vista Analyse, med Michael Hoel, Audun Moss og Haakon Vennemo som forfattere. –Samme tekst som Kirkens Nødhjelp og Vistas rapport How Norway candeliver itsfair shareofclimatefinanceBakgrunn og problemstilling © VISTA ANALYSE4•Høyere og bredere CO2-avgift, mindre subsidier•Dropp overavskrivning av petroleumsinvesteringer•Klimaavgift på oljeproduksjon•Økt merverdiavgift•Dersom dette ikke strekker til, er det mulig å bruke av oljefondet•Proveny samtidig som tiltakene bidrar til å løse det samme problemet som klimafinansiering skal løse –vinn vinn•Bidrag til økt verdiskaping og velferd i Norge (økt samfunnsøkonomisk effektivitet)Vi foreslår fire finansieringstiltak © VISTA ANALYSE5•Høyere CO2-avgift oppnår det samme som dagens kombinasjon av avgift og subsidier.•Vi anbefaler en CO2-avgift i 2030 på 1500 kr/tonn•Og en halvering (ikke fjerning) av dagens subsidier til elbiler, hybrider og gjennom Enova•Liknende forslag er tidligere fremmet av Grønn skattekommisjon (NOU 2015:15) og støttes av et nær samlet samfunnsøkonomisk fagmiljøMomentMerknadProCO2-avgift og klimafinansiering har samme formålHøyere verdiskapingConUpopulært?Årlig proveny 2030Om lag 16 milliarder i friske pengerAnbefalingBør vurderes videreHøyere CO2-avgift, mindre subsidier © VISTA ANALYSE6•Staten dekker nå ca91 prosent av kostnaden ved petroleumsinvestering•Det betyr at en investering som koster 100, er lønnsom hvis den gir 40 i inntekt•Det motiverer til ulønnsomme petroleumsinvesteringer•Ordningen er i utgangspunktet tidsbegrenset•Provenytapet 2021 er anslått til ca16 milliarder kroner•Samme forslag er nylig fremmet av Klimaomstillingsutvalget, og støttes av et nær samlet samfunnsøkonomisk fagmiljø MomentMerknadProÅ droppe overavskrivning har lavere utslipp som konsekvensHøyere verdiskapingConUpopulært?Årlig proveny (2021)Om lag 16 milliarderAnbefalingBør vurderes videreDropp overavskrivning petroleumsinvestering © VISTA ANALYSE7•En klimaavgift på oljeproduksjon får oljeprisen til å virke lavere enn den egentlig er•Investeringer som ikke tåler lav oljepris, sjaltes ut•Kan være en fordel dersom selskapene er for optimistiske–Fra utsiden kan det se ut som selskapene legger til grunn at klimapolitikken mislykkes•Kan være en fordel for miljøet i nordområdene•Smidigere og enklere enn å påby stenging av feltMomentMerknadProMotiverer til å droppe marginale oljeinvesteringerBidrar til lavere CO2-utslippAdministrativt enkelt ConBryter med prinsippet om nøytralt skattesystemÅrlig proveny 2030Om lag 5-6 milliarder netto ved 500 kr/tonn oljeAnbefalingBør vurderes videreKlimaavgift på oljeproduksjon © VISTA ANALYSE8•Vi foreslår å begrense avgiften til olje i 2030-perspektiv•Tar utgangspunkt i 500 kr/tonn olje (i dag 7,7 dollar per fat)•Liknende er foreslått internasjonalt under navnet ClimateDamageFee•Liknende er nylig foreslått i Norge av klimaomstillingsutvalget under navnet omstillingsavgiftMomentMerknadProMotiverer til å droppe marginale oljeinvesteringerBidrar til lavere CO2-utslippAdministrativt enkelt ConBryter med prinsippet om nøytralt skattesystemÅrlig proveny 2030Om lag 5-6 milliarder netto ved 500 kr/tonn oljeAnbefalingBør vurderes videreKlimaavgift på oljeproduksjon © VISTA ANALYSE9•Gjennomsnittlig norsk moms er 22,5 prosent og inntekten i 2019 var 316 milliarder•Ett prosentpoeng økt moms gir anslagsvis 17 milliarder i 2030•Verdiskapingstapeter moderat•Hvis man bruker anledningen til å jevne ut momsen, blir det i stedet verdiskapingsgevinstMomentMerknadProHøyt proveny og relativt lite tap i verdiskapingConUpopulært?Årlig proveny 2030Et prosentpoeng gir ca17 milliarder AnbefalingBør vurderes videreØkt merverdiavgift (moms) © VISTA ANALYSE10•Oljefondet er på nesten 11 000 milliarder og 50 milliarder i årlig uttak (for eksempel) kan ses som en dråpe i havet•På den annen side er langsiktig avkastning omkring 300 milliarder i året•I 2020 brukes om lag 480 milliarder og i 2021 om lag 310 milliarder•Skal vi bruke mer, tar vi fra fremtidige generasjoner•På den annen side vil noen si at fondet inneholder en skjult klimagjeldspost. Egentlig er fondet mindre enn det ser ut til. Klimafinansiering reduserer gjelden. •Vi tar ikke endelig stilling, men mener at vi som lever i dag, bør betale for egne prioriteringer så langt som rådUttak fra oljefondetMomentMerknadProHøyt proveny og relativt liten opplevdkostnadOljefondet bør bidra til å rette opp negative følger av sin viktigste inntektskildeConHver generasjon bør betale for egne politiske prioriteringerDet er mange gode formål som konkurrerer om fondspengeneÅrlig proveny 2030Det som ikke dekke av andre provenykilderAnbefalingBør vurderes videre © VISTA ANALYSE11•Høyere og bredere CO2-avgift, mindre subsidier•Dropp overavskrivning av petroleumsinvesteringer•Klimaavgift på oljeproduksjon•Økt merverdiavgift•Dersom dette ikke strekker til, er det mulig å bruke av oljefondet•Tiltakene gir proveny samtidig som de bidrar til å løse det samme problemet som klimafinansiering skal løse –vinn vinn•Riktig innrettet bidrar tiltakene bidrar til økt verdiskaping og velferd i NorgeVi foreslår fire finansieringstiltak Meltzersgate 4, 0257 Oslo | +47 911 36 716 | Haakon.vennemo@vista-analyse.no | www.vista-analyse.noVista Analyse ASer et samfunnsfaglig analyseselskap med hovedvekt på økonomisk utredning, evaluering, rådgiving og forskning.Vi utfører oppdrag med høy faglig kvalitet, uavhengighet og integritet. Våre sentrale temaområder er klima, energi, samferdsel, næringsutvikling, byutvikling og velferd.
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
Producer
macOS Versjon 10.15.6 (bygg 19G2021) Quartz PDFContext
CreationDate
2020-10-28T08:19:59+00:00
ModDate
2020-10-28T08:19:59+00:00
Pages
12
merge_type
Parse PDF
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR