VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
search
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
På ville veier Om avgifter, insentiver og finansiering av veier. OFV frokostmøte. Oslo, 31. januar 2019
Kategori
Foredrag
Underkategori(er)
Kurs og foredrag
År
2019
Forfatter(e)
Tor Homleid
Last ned
file_download
(907.6 kB)
Les i nettleser
find_in_page
Content of this pdf is
searchable
På ville veier Om avgifter, insentiver og finansiering av veier OFV frokostmøte. Oslo, 31. januar 2019 Tor Homleid, Vista Analyse • 2012: Finansiering effektivitet og styring. Alternative finansierings - og organisasjons -former for transportinfrastruktur (FoU -oppdrag, Samferdselsdepartementet) • 2018 -2020: Rammeavtale med Nye Veier om kvalitetssikring av finansiering av vegprosjekter • 2018: NHO: Om avgifter, insentiver og finansiering i veisektoren • Pågående: • NAF: Optimal bompengepris (feb./mars) • Samferdselsdepartementet: Satellittbasert veiprising for tungtransport (ferdig juni) Veiprising og optimale bompenger – Vista Analyse Kan lastes ned fra vista -analyse.no Hovedpunkter • Husholdningenes avgiftsbelastning til bilhold og bilbruk er kraftig redusert i løpet av de siste 10 årene – til tross for økende bruk av bompenger • Avgiftsreduksjonene er resultat av en villet politikk (stimulere det grønne skiftet), men deler av kostnadene ved subsidieringen veltes over på næringslivet (tungtransport) • Regulerende avgifter i veisektoren er lite treffsikre (unntak: CO 2-avg. drivstoff) • Bompengereformen gir økt belastning for tunge kjøretøy – selv om det ble forutsatt at den skulle virke nøytralt • Videreføring av dagens avgiftspolitikk vil gi øke gapet mellom statens kostnader og inntekter fra veisektoren i takt med at veitrafikken blir mer miljø - og klimavennlig ➢ Nødvendig med endringer i avgifter og brukerbetaling i veisektoren Statens proveny fra bilavgifter er redusert • Samlede avgifter redusert med over 20 prosent i perioden 2007 -2017 • Størstedelen av nedgangen 2014 -2017 • Engangsavgiften står for det meste av nedgangen • Videreføring av insentiver for nullutslipp vil gi fortsatt nedgang i engangsavgifter • Veibruksavgiften har samlet vært stabil, men vridning fra bensin til diesel mill. 2017 -kr Veibruksavgiftene reduseres framover • Forutsatt at bilparkens sammensetning utvikles i takt med «ultralavutslippsbanen» i TØI 1518/2016, halveres veibruksavgiftene innen 2030 • Veibruksavgiftene er ment å korrigere for eksterne kostnader som miljøskader, kø, veislitasje og ulykker, men er lite treffsikre. • Nullutslippsbiler har eksterne kostnader på tilnærmet samme nivå som bensin -og dieselbiler (bortsett fra CO2 ). ➢ Overgangen til nullutslippsbiler fører til at biltrafikken i stadig mindre grad gjør opp for de kostnadene som påføres andre …men i liten grad for næringstransportene • Innfasingen av null -og lavutslippskjøretøy kommer senere for tunge kjøretøy (næringstransport) • Provenyet til staten (veibruksavgifter) opprettholdes på dagens nivå til 2025, så reduseres også det Bompengene øker - men mye mindre enn bilavgiftene reduseres • Økningen i bompenger i perioden 2007 – 2017 tilsvarer halvparten av reduksjonen i bilavgifter til staten -og bompengene vil fortsette å øke i årene framover • Finansiering av nye veistrekninger, men også bypakker , hvor det i økende grad differensieres etter variasjoner i eksterne kostnader (kø, utslipp) • Andelen av bompenger som betales av tunge kjøretøy vil øke: • Forutsetning om at endret rabattstruktur ikke skulle slå negativt ut er i varierende grad fulgt opp. • Lavere takster for nullutslippsbiler (forutsetning om minst 50 % rabatt) gir overveltning fra lette til tunge kjøretøy. Mill 2017 -kr. Kilde: Statens vegvesen Bompenger – utvikling i kostnader for utvalgte strekninger • Basert på vedtatte gjennomsnittstakster for tunge og lette biler, ikke tatt hensyn til fritak/rabatter for nullutslippskjøretøy • Det går mot økende forskjeller i bompengebelast - ning mellom ulike deler av landet: • Reduserte kostnader på Østlandet • Betydelig økning Oslo -Trondheim / Oslo – Kristiansand • Størst økning på E39 Kristiansand -Stavanger og Stavanger - Bergen (sparte ferjekostnader demper dette bildet noe) Eksempel Rogfast • 27 km lang tunnel på E39 • Åpner 2025/2026 • 12,2 % tunge kjøretøy • Helseutlegg: Bompenger, lette kjøretøy Bompenger, tunge kjøretøy Andel finansiert av tunge Retningslinjer 333, - 667, - 22 % Lokalpolitisk vedtak 301, - 902, - 29 % Stortingets vedtak 280, - 1.050, - 34 % 2035 – utslippsfri 207, - 776, - 42 % 2035 – med utslipp 414, - 1.441, - • 80 prosent dekkes av trafikantene Anbefaling – brukerbetaling; 1. All bruk av kjøretøy prises slik at det tas hensyn til eksterne kostnader (kø, ulykkesrisiko, støy, veislitasje, andre miljøulemper) • Differensiering avhengig av kjøretøyegenskaper, tid og sted 2. Brukerbetaling ut over dette fastsettes med utgangspunkt i hva som er optimal fordeling mellom skattefinansiering og brukerfinansiering • Skille mellom transport som konsum (privat) og transport som vareinnsats (næring) ➢ Innføring av veiprising gir muligheter for prissetting av transport som kan dekke begge hensyn og fungere både for tunge og lette kjøretøy. Illustrasjon: OreGo (Oregon, USA)
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR