Kilde: Venti Views

Ny forskningsartikkel om måling av havneeffektivitet ved fleksibel kapitalinnsats

Oslo, 20.12.2024

I den nye vitenskapelige publikasjonen «Mitigating Simultaneity Bias in Seaport Efficiency Measurement» belyser Vista Analyse, Transportøkonomisk institutt og University of Turku estimeringsskjevheter i den eksisterende litteraturen innenfor havneeffektivitet. Skjevhetene i konvensjonell effektivitetsestimering knytter seg til at havnekapitalen fastsettes i samme periode, som produksjonen og effektiviteten kommer til uttrykk.

Forskningsgruppen bak artikkelen består av Kenneth Løvold Rødseth ved Transportøkonomisk institutt, Timo Kuosmanen ved University of Turku og Rasmus Bøgh Holmen ved Vista Analyse. Artikkelen er publisert i «Transportation Research Part A: Policy and Practice». Tidsskriftet er rangert på nivå 2 i det norske publiseringssystemet, som er det høyeste nivået i systemet.

Artikkelen kan leses her. Rasmus Bøgh Holmen kan kontaktes ved eventuelle spørsmål.

– Korrigerer for estimeringsfeil

Siden 1960-årene har produktivitetsestimering i konvensjonell økonometri viet oppmerksomhet til estimeringsskjevheter forbundet med at produktiviteten og produksjonsinnsatsen fastsettes i samme periode som effektiviteten realiseres. Rundt millenniumskiftet vokste det fram en tilnærming for å håndtere denne problemstillingen, der man introduserte en kontrollfunksjon med en proxy for produksjonssjokket i estimeringen (se for eksempel Olley og Pakes 1996 og Levinsohn og Petrin 2003).

Problemstillingen har imidlertid utgjort et mindre fokus i den mer dedikerte produktivitetsestimering – såkalt frontestimering. Innenfor frontestimering skilles det mellom beste praksis og effektivitet i forhold til beste praksis. Tradisjonelt har det vært to dominerende leire innenfor denne litteraturen. Den første – «Stochastic Frontier Analysis» (SFA) legger vekt på å hensynta for stokastisk støy i regresjonene. Den andre – «Data Envelopment Analysis» (DEA) – legger vekt på ikke å legge for strenge føringer på kostnads- og produksjonsfunksjonenes form. Den relativt nye estimeringsmetodikken «Stochastic Nonparametric Envelopment of Data» (StoNED) ivaretar både stokastisk støy i dataene og muligheten for at kostnads- og produksjonsfunksjonenes kan ha ulike funksjonsformer i forskjellige sammenhenger.

– I vårt bidrag integrerer vi kontrollfunksjonsmetodikken i estimeringsmetoden i StoNED. Få studier i frontestimeringslitteraturen har tidligere belyst estimeringsskjevhetene forbundet med produksjonsinnsatsen, forklarer Holmen.

– En maritim kontekst

Effektivitetsmåling for havner er et av de mest populære forskningstemaene innenfor maritim økonomi. I artikkelens empiriske del tar forskerne for seg Norges åtte største containerhavner, hvilket innebærer at deler av arbeidet også er av relevans for norsk havnevesen.

Dette er den tredje artikkelen forskerne har utarbeidet sammen om havneeffektivitet. Den første artikkelen «Market access and seaport efficiency: The case of container handling in Norway» ble publisert i «Journal of Shipping and Trade» og tok for seg betydningen markedstilgang for effektivitetsmålingen. Den andre artikkelen «Nonparametric estimation of allocative efficiency using indirect production theory: Application to container ports in Norway» ble publisert i «Journal of Productivity» og handlet om forskjellen mellom optimal og faktisk kapitalsammensetning i norske containerhavner.

– Jeg vil takke Kenneth Løvold Rødseth og Timo Kuosmanen for et godt samarbeid på nok en forskningsartikkel. Vi ser fram til videre arbeid om produktivitet, kapital og maritimt, avslutter Holmen.

Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsenGDPR