Ny rapport: Nyttevirkninger av alternativ arealbruk knyttet til E6 Oslo Øst
Oslo, 24.01.2025
På oppdrag fra Statens vegvesen har Vista Analyse gjennomført en uttesting av metodikk og rammeverk for beregning av nytteeffektene av arealendringer og arealeffektivisering knyttet til caset E6 Oslo Øst. Rapporten kan leses her.
Vi har analysert virkninger av to scenarioer for strekningen mellom Ryenkrysset og Ulven:
- Scenario A: Veien gjøres om til lokalvei, med økt framkommelighet for kollektivtransport og myke trafikanter.
- Scenario B: Veien legges i tunnel, og frigjorte arealer brukes til alternative formål, som boligbygging.
Rapporten baserer seg på et metodisk rammeverk som skiller mellom direkte og indirekte virkninger av arealbruksendringer. Direkte virkninger er for eksempel verdien av frigjorte arealer, mens indirekte virkninger inkluderer økt tilgang til grøntområder og redusert støy i nærliggende områder. Ved hjelp av rammeverket kommer vi frem til at Scenario B gir de høyeste samfunnsøkonomiske gevinstene, hovedsakelig grunnet verdien av tomtepriser for frigjorte arealer. Scenario A gir i hovedsak økte boligverdier i nærområdet, men ingen frigjorte arealer.
Vår vurdering er at det metodiske rammeverket gir en grundig oversikt over ulike typer nyttevirkninger som kan være relevante å hensynta i samfunnsøkonomiske beregninger av arealbruksendringer og arealeffektivisering. Ettersom virkninger knyttet til arealbruksendringer i stor grad har blitt oversett i samfunnsøkonomiske analyser innen transportsektoren, mener vi at det metodiske rammeverket er et viktig bidrag til å sikre at nyttevirkningene i større grad fanges opp enn tidligere.
Kontakt
Oppdragsleder: Haakon Vennemo
Epost: haakon.vennemo@vista-analyse.no
Tlf: +47 91 13 67 16