Vi har kvalitetssikret Bypakke Grenland fase 2
Oslo, 07.07.2025
Bypakke Grenland fase 2 er en videreføring av eksisterende bypakke (fase 1) som har vært gjeldende i Grenland siden oktober 2016 og som avsluttes i 2025. Organiseringen av bypakken i fase 2 er i all hovedsak en videreføring av organiseringen i fase 1, med de samme involverte partene: Skien, Porsgrunn og Siljan kommuner, Telemark fylkeskommune, Statens Vegvesen og Jernbanedirektoratet. Vedtak om Bypakke Grenland fase 2 ble gjort i juni 2024, samtidig som ny Bystrategi Grenland ble vedtatt.
Bypakke Grenland fase 2 skal bidra til å finansiere prosjekter og bygge opp under nullvekstmålet og andre vedtatte hovedmål for bystrategisamarbeidet i Grenland knyttet til bostedsattraktivitet, levende bysentra og attraktivitet for næringsliv og høykompetent arbeidskraft. Statens vegvesen har utarbeidet det faglige underlaget for Bypakke Grenland fase 2.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartemetnet har Vista analyse og Metier kvalitetssikret (KS2) det faglige grunnlaget for Bypakke Grenland fase 2 i henhold til Statens prosjektmodell. Dette omfatter:
- en vurdering av trafikkgrunnlaget og de elementer i finansieringsplanen som er relatert til trafikkgrunnlaget. Herunder fleksibilitet i bompengesnitt, takster og innkrevingsperiodens lengde.
- en vurdering av samlet kostnadsanslag og usikkerhet for porteføljen av prosjekter i pakken basert på gjeldende plangrunnlag.
- en vurdering av gjennomføringsplan og plan for porteføljestyring.
- en vurdering av finansieringsevnen for pakken og samlet usikkerhet i finansieringsplanen
- en overordnet vurdering av om det vedtatte bompengeopplegget og tiltakene i pakken bygger opp under pakkens samfunns- og effektmål, herunder nullvekstmålet.
Vår kvalitetssikring viser at Bypakke Grenland fase 2 støtter opp under målene for bystrategisamarbeidet i Grenland knyttet til bostedsattraktivitet, levende bysentra og attraktivitet for næringsliv og høykompetent arbeidskraft, og nullvekstmålet.
I Bypakke Grenland fase 2 er det satt sammen en portefølje med 79 prioriterte prosjekter, inklusiv tre summer til mindre tiltak for buss, næringstransport, gange og sykkel. Prosjektene i porteføljen er rettet mot sentrums- og knutepunktutvikling, trafikksikkerhet, gode gange- og sykkelforbindelser og tiltak for et mer effektivt overordnet veinett, spesielt for næringstransporte. Samlet har prosjektkporteføljen en forventet kostnad på 3 mrd. kroner.
Prosjektene skal finansieres hovedsakelig med bompengeinntekter, i tillegg til samarbeidspartenes egenandeler. Det er vedtatt en innkrevingstid på 10 år fra innkrevingen starter i 2026, og det er lagt til grunn en gjennomsnittstakst på inntil 11 kroner (2023-kroner). Vår finansieringsanalyse viser at finansieringsgrunnlaget er svært robust, og som en bompengepakke med parallellinnkreving forutsettes det at inntektssvikt og/eller kostnadsøkninger håndteres innenfor rammene av vedtatt gjennomsnittstakst og innkrevingsperiode.
Rapporten er tilgjengelig i sin helhet her.
Kontakt
Prosjektleder: Orvika Rosnes
Epost: orvika.rosnes@vista-analyse.no
Tlf: +47 98 26 39 56