VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
search
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Hvorfor plastgjenvinning?
Kategori
Artikler
Underkategori(er)
n/a
År
2010
Forfatter(e)
Annegrete Bruvoll
https://vista-analyse.no/site/assets/files/5895/2010_so_1_gjenvinning_plast-_bruvoll_og_hasane.pdf
Last ned
file_download
(1.0 MB)
Les i nettleser
find_in_page
12 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2010 ANNEGRETE BRUVOLL OG SANA HASANE 1 INNLEDNING Det er allerede privatøkonomisk lønnsomt å gjenvinne en del av kasserte gjenstander – rivningsmaterialer blir for eksempel brukt om igjen, treverk blir brukt som brensel, og bilvrak blir smeltet om. Spørsmålet er om det er grun- ner for det offentlige til å gripe inn for å øke omfanget av gjenvinningen. Gjenvinning som politikk bør, som ethvert annet offentlig inngrep, begrunnes i at markedet ikke kla- rer å ordne opp på egen hånd, dvs. at det er svikt i noen av forutsetningene for fullkommen konkurranse. Forut- setningene kan oppsummeres i at det finnes markeder for alle typer goder, eierrettighetene er veldefinerte, det er fra- vær av eksternaliteter, fri konkurranse, perfekt informa- sjon og fravær av kollektive goder. Utgangspunktet for avfallspolitikken bør da være om det finnes markedssvikt tilknyttet avfallsbehandling. Det andre spørsmålet er om denne markedssvikten allerede er regulert,eller om det er behov for spesielle reguleringer overfor avfall, og det tredje spørsmålet er hvilke virkemidler som i så fall er mest effektive. Markedssvikt som knyttes til argumentene for material- gjenvinning 1er hovedsakelig av fire typer: i) Det er knyttet eksternaliteter til sluttbehandling (forbren- ning og deponering) av avfall, ved utslipp til luft, jord og vann (diskutert i del 2). ii) Det er eksternaliteter i form av utslipp fra utvinningen av naturressurser (del 3). iii) Det er eksternaliteter i form av utslipp fra produksjon basert på nye råvarer (del 3). iv) Det kan være brudd på forutsetningene om fri konkurranse i råvaremarkedene, noe som kan gi for høyt uttak av natur- ressursen(del 4). Påstander som hevdes i favør av økt materialgjenvinning er at materialgjenvinning vil redusere disse typene mar- Hvorfor plastgjennvining? ** Kildesortering hevdes å bidra til et bedre miljø, og kommunene investerer milliarder i avan- serte sorteringssystemer for avfall. Men hva er grunnen til at det offentlige griper inn for å øke gjenvinningen – hva er det underliggende problemet som ønskes løst? Her gjennomgår vi de ulike miljø- og ressursargumentene, dvs. typene markedssvikt, som kan tenkes å begrunne offentlige inngrep, og vi diskuterer gjenvinning av plast som et spesielt eksempel. Vi finner at offentlige tiltak for økt kildesortering og gjenvinning av plast ikke er tuftet på samfunnsøko- nomiske prinsipper. Det logiske utgangspunktet for offentlige inngrep er et problem (en type markedssvikt) man ønsker å løse, og at effektive virkemidler deretter velges. I avfallspolitikken starter en i motsatt ende; mål for kildesortering og gjenvinning er satt uten at problemene er klart identifisert og uten at annen og mer effektiv virkemiddelbruk er vurdert. ANNEGRETE BRUVOLL Forskningsleder, Statistisk sentralbyrå SANA HASANE Førstekonsulent, NAV* *Hasane var førstekonsulent i Statistisk sentralbyrå da dette arbeidet ble gjort.**Takk til Torstein Bye, Knut Einar Rosendahl, Håkon Skullerud og Steinar Vagstad for diskusjoner og nyttige kommentarer.1Gjenvinning omfatter materialgjenvinning og forbrenning med energiutnyttelse. ARTIKKEL SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2010 // 13 ANNEGRETE BRUVOLL OG SANA HASANE ARTIKKEL kedssvikt; i)utslipp går ned som følge av mindre avfall til sluttbehandling, ii)utslipp går ned ved at uttaket av naturressurser går ned, iii)utslippene er lavere om man bruker gjenvunnet råstoff og iv)uttaket av naturressurser blir mer bærekraftig. Disse påstandene hviler på at forut- setningen om dersom disse typene markedssvikt eksiste- rer, vil offentlig initiert materialgjenvinning være det mest effektive virkemiddelet. I utgangspunktet skal eksternaliteter reguleres direkte, enten gjennom avgifter på utslipp, eller ved standarder og rensekrav. Markedssvikt som gir for stort uttak av natur- ressurser skal reguleres med ressursskatter eller direkte reguleringer av uttaket. Dersom markedssvikten allerede er ivaretatt, bortfaller argumentene for ytterligere inngrep og for offentlig satsing på materialgjenvinning. De direkte virkemidlene vil kunne gjøre materialgjenvinning mer lønnsomt, og hvor mye av avfallet som materialgjenvinnes vil da være bestemt i markedet. I denne artikkelen vil vi gå gjennom de problemene som gjenvinning kan tenkes å løse, dvs. de typer markedssvikt og påstandene som er oppsummert i punktene ovenfor. Vi vil diskutere i hvilken grad markedssvikt eksisterer, i hvilken grad selve markedssvikten allerede er regulert,og om materialgjenvinning kan være et effektivt virke- middel. 2 GJENVINNING SOM VIRKEMIDDEL FOR Å REDUSERE UTSLIPP FRA FORBRENNING OG DEPONERING Den første påstanden er knyttet til bekymringen for utslipp fra avfallsbehandling. La oss først se nærmere på omfanget av disse problemene. I følge Statistisk sentralby- rå (2008) er utslippene fra sluttbehandling forholdsvis små. Utslippene av de fleste miljøgiftene har gått ned med over 90 prosent siden 1990, og utslippene fra sluttbe- handling utgjør stort sett under 1 prosent av de nasjonale utslippene, se tabell 1. Unntakene er miljøgiftene kvikk- sølv og dioksiner samt klimagassen metan, der utslippene fra sluttbehandling utgjør henholdsvis 12,2, 1,6 og 2,5 prosent av totale utslipp. Utslipp av kvikksølv og dioksi- ner fra sluttbehandling er redusert med henholdsvis 53 og 98 prosent siden 1990. Er så disse utslippene regulert? Utslippene fra avfallsfor- brenning er underlagt avgifter som er harmonisert med avgifter på andre nasjonale utslippskilder, utslippskrav og renseteknologier i forbrenningsanleggene. Utslipp av kli- magassen metan fra deponering er fem ganger høyere enn tilsvarende gjennomsnittlige avgift på klimagasser (Bruvoll og Dalen 2008). Utslippene fra avfall er ikke mindre regu- lert enn utslipp fra andre nasjonale kilder. Generelt har vi avgifter og et kvotesystem som er rettet mot utslipp av kli- magasser, avgifter på SO 2og NO xog andre miljøskadelige utslipp. Disse virkemidlene er rettet mot å redusere utslip- pene uavhengig av hvor utslippene foregår. Da skulle det ikke være noen grunner til ytterligere virke- midler mot disse utslippene, for eksempel i form av å øke gjenvinningen for på den måten å trekke avfall bort fra forbrenning og deponering. En skal også huske at materialgjenvinning er en produk- sjonsprosess som krever energi og gir utslipp på linje med andre industriprosesser. Øker materialgjenvinningen, vil utslippene fra selve materialgjenvinningsprosessene øke. Utslipp fra materialgjenvinning er imidlertid ikke spesifi- sert i utslippsstatistikkene, slik som utslipp fra forbren- ningsanlegg og deponier. Videre utgjør utslipp fra sluttbe- handling såpass små andeler av landets samlede utslipp - stort sett under 1 prosent - at om målet er å få ned utslip- Tabell 1Utslipp fra avfallbehandling. Andel av totale utslipp i Norge i 2006 og endring siden 1990. Prosent av Prosentvis totale norske endring siden utslipp 1990 FORBRENNINGSANLEGG: Svoveldioksid 0,7 -56 Nitrogenoksider 0,4 -31 Karbondioksid * 0,3 74 Partikler, PM10 0,0 -99 Bly 0,4 -98 Kadmium 0,7 -96 Kvikksølv 12,2 -53 Arsen 0,2 -98 Krom 0,4 -96 Kobber 0,1 -92 PA H 0,6 - 3 2 Dioksiner 1,6 -98 NMVOC 0,2 75 DEPONIER: Metan (klimagass) * 2,5 -21 *: Regnet som prosentandel av totale klimagassutslipp i CO 2-ekvivalenter Kilde: Statistisk sentralbyrå (2008) 14 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2010 ANNEGRETE BRUVOLL OG SANA HASANE pene ytterligere, er en tilstramming av avfallspolitikken neppe kostnadseffektivt. Reduksjonene som eventuelt kan oppnås i forbindelse med avfallsbehandling kan høyst sannsynlig gjennomføres relativt billigere innenfor de øvrige 99 prosent av utslippene. Man bør stamme til den generelle politikken om reduserte utslipp er en overordnet politisk målsetning. Vi konkluderer med at utslipp fra avfallsbehandlinger iva- retatt i gjennom sluttbehandlingsavgifter og utslippskrav, og dels overregulert sammenlignet med virkemidler rettet mot andre utslippskilder. En egen politikk for å øke mate- rialgjenvinningen kan derfor ikke begrunnes i slik mar- kedssvikt. 3 GJENVINNING SOM VIRKEMIDDEL FOR Å REDUSERE UTSLIPP FRA UTTAK AV NATUR- RESSURSER Neste argument som fremmes er at det er nødvendig å øke gjenvinningen fordi det er miljøskader knyttet til utvin- ning av nye naturressurser. Forbindelsen mellom avfalls- behandling og markedssvikt ved ressursuttaker mindre opplagt enn for utslipp fra avfallsbehandlingsom vi så på i forrige avsnitt. Konklusjonene vil avhenge av hvilken type naturressurs avfallet er knyttet til. I denne artikkelen skal vi bruke plast og som eksempel. 2Plast framstilles i hoved- sak av olje, og argumentet er at gjenvinning vil kunne redusere utslippene fra selve produksjonen i oljesektoren. Det relevante spørsmålet er igjen om miljøskadene knyttet til uttaket av naturressurser allerede er underlagt direkte virkemidler. De nasjonale målene og virkemidlene overfor klimagasser, sur nedbør og miljøgifter som ble nevnt i del 2 gjelder også for produksjon knyttet til uttak av naturres- surser, dvs. overfor oljeproduksjon, landbruk, skogbruk, bergverksdrift og andre tilsvarende næringer. Det betyr at ytterligere tiltak ikke kan begrunnes i disse miljøskadene. Men kan det likevel være spesielle typer forhold knyttet til utslipp fra oljesektoren som gjør at disse ikke er tilstrek- kelig regulert? Under leteaktiviteter oppstår borekaks (knust steinmas- se), som kan inneholde forurensninger, og leteaktiviteter innebærer også fare for akutte utslipp. Olje- og gassut- vinning står for nesten 40 prosent av totale nasjonale utslipp av flyktige organiske forbindelser (NMVOC),rundt 30 prosent av utslippene av klimagasser og i over- kant av 20 prosent av NO x-utslippene. NMVOC inne- holder kreftframkallende stoffer, bidrar til bakkenær ozon og er en klimagass. Det er egne tiltak rettet mot disse utslippene. Utslippene fra oljelasting har gått ned med over 70 prosent siden 2001, og de samlede nasjonale utslippene ligger under Norges internasjonale forpliktelser om langtransporterte forurensninger (Gøteborgprotokollen). Når det gjelder utslipp av klimagasser er oljesektoren under- lagt de strengeste reguleringene i Norge i form av den høyeste avgiften på CO 2. Denne ligger på 340 kroner per tonn, mens den gjennomsnittlige CO 2-avgiften ligger på rundt 200 kroner per tonn (Bruvoll og Dalen 2008), og prisen i det europeiske kvotemarkedet i overkant av 100 kroner per tonn CO 2 (januar 2010; www.pointcarbon.com). I 2007 lå de nasjonale utslippene av NO x18 prosent over målsetningen for 2010. Det viktigste virkemiddelet er NO x-avgiften, som også er lagt på utslipp fra oljesektoren. De andre utslippene tilknyttet oljeproduksjon utgjør 5 prosent eller mindre av de nasjonale utslippene. Arealavgiften skal bidra til at tildelte områder blir ut- forsket på en effektiv måte innenfor forsvarlige økonomis- ke rammer og virke til at levetiden for eksisterende felt blir forlenget. Hensyn til andre naturinngrep ivaretas gjennom konsesjonsbehandlingen, jamfør diskusjonen rundt prøveboring utenfor Lofoten. Miljøskadene knyttet til oljevirksomheten er dermed regu- lert på linje med, eller strengere enn, øvrige sektorer. Dersom man har som mål å redusere noen av disse utslip- pene ytterligere, er det mest kostnadseffektivt å stramme til politikken som er rettet direkte mot utslippene eller naturinngrepene, for eksempel ved å øke de generelle avgiftene. Med mindre eksternalitetene er knyttet til loka- litet, vil det være likegyldig om utslippsmålene oppnås i oljesektoren eller i andre deler av økonomien. Generelt er det derfor ingen grunner til at akkurat graden av kildesor- tering og gjenvinning skal økes som bidrag til å kompen- sere for disse eksternalitetene. I tillegg hevdes det gjerne at gjenvinning bør fremmes fordi utslipp fra selve plastproduksjonenkan være mindre om den er basert på gjenvunnet plastråstoff enn om den er 2Diskusjonen har tatt utgangspunkt i vurderinger og anslag i Hasane (2009). SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2010 // 15 ANNEGRETE BRUVOLL OG SANA HASANE ARTIKKEL basert på nyutvunnet olje. Det relevante spørsmålet er da om utslipp fra plastproduksjon allerede er regulert. Bedrifter som produserer plast har CO 2-avgifter eller er underlagt kvotesystemet, og er dermed effektivt regulert. Gjenvinning som virkemiddel impliserer også en direkte styring av innsatsfaktorene i produksjonsprosessene, noe som strider mot de generelle prinsippene for effektiv mil- jøpolitikk ved at kostnadene per tonn spart CO 2vil ha ukjent verdi, om utslippene i det hele tatt er lavere om en bruker gjenvunnet råstoff (det kan variere mellom ulike produksjonsprosesser). De samme resonnementene gjel- der for de andre utslippene nevnt ovenfor. Vi konkluderer med at det ikke finnes rasjonelle begrun- nelser for å bruke økt gjenvinning av plast som virkemid- del for å redusere utslippene i oljesektoren eller utslipp fra produksjon av plastprodukter. 4 GJENVINNING SOM VIRKEMIDDEL FOR Å REDUSERE UTTAK AV NATURRESSURSER Til slutt skal vi se på argumentet om at gjenvinning kan redusere uttak av naturressurser. Også da må politikken være begrunnet i nærmere bestemte typer markedssvikt. Den aktuelle typen markedssvikt vil avhenge av naturres- sursen. Generelt dreier dette seg om mangel på eierrettighe- ter, eksternaliteter eller andre årsaker til feil prising av natur- ressurser. Argumentet om at materialgjenvinning av plast bør økes bygger på en antakelse om at uttaket av råolje er for høyt, og at det er et direkte forhold mellom materialgjen- vunnet avfallstype og redusert bruk av olje. Antakelsen om at uttaket er for høyt impliserer at konkurranseforholdene fører til for lave oljepriser og for høyt forbruk. Økonomisk teori tilsier at optimal utvinning av ikke-for- nybare naturressurser vil gi en ressurspris som normalt øker i takt med markedsrenten over tid (Hotelling 1931). Det betyr at prisen i et frikonkurransemarked vil tilpasses slik at avkastningen ved å pumpe opp oljen og plassere nettoinntekten i finansielle fordringer balanseres på ethvert tidspunkt mot kapitalgevinsten ved å la produktet ligge i reservoaret. Dette tilsier i seg selv en jevnt stigende markedspris på olje. Prisene har imidlertid svingt mye over tid, se figur 1. Det er mange grunner til dette; stadig nye oljefunn, teknologiske forbedringer, varierende pris på andre energisubstitutter til olje, økonomiske konjunk-turer og politiske hendelser som påvirker både tilbuds- og etterspørselssidene. Uforutsette hendelser vil føre til avvik fra Hotellings prisbane, og det tar tid før markedet kom- mer i ny likevekt. Det grunnleggende spørsmålet i forhold til plastgjenvin- ning er om det er grunn til å tro at markedsforholdene har ført til for lav oljepris, og dermed for høy etterspørsel og oljeuttak enn det som følger av Hotellings optimalitetskri- terium. I stedet er det viktige markedsforhold som tilsier en høy- erepris enn i frikonkurranseløsningen. OPECs kartellsam- arbeid har styrt og styrer i stor grad prisutviklingen på olje. Medlemslandene i OPEC står i dag for 75 prosent av verdens totale oljereserver og 67 prosent av oljeekspor- ten 3. Både en del av oljeprissjokkene og øvrige prissving- ninger er følger av OPECs oljepolitikk (Austvik 2000). Som eksempel firdoblet OPEC oljeprisen under OPEC I i 1973 uten nevneverdig nedjustering av produksjons- mengden, mens OPEC II på begynnelsen av 80-tallet falt sammen med politisk uro i Midtøsten og en tredobling av prisen. Under OPEC III i 1985/86 økte Saudi-Arabia olje- produksjonen, noe som førte til kraftig prisfall. Sammenlignet med et perfekt frikonkurransemarked vil en slik monopoltilpasning gi økt oljepris i begynnelsen av reservoarenes levetid, saktere ressursuttak innenfor OPEC, og uttaket av råolje vil utvides over en lengre tids- horisont. Jo større suksess kartellet har med å heve pri- sen gjennom produksjonsbegrensninger, jo større er imidlertid sannsynligheten for at kartellet bryter sam- men, siden det da vil være mer lønnsomt å stå utenfor kartellet og nyte prisstigningsgevinsten. Dette må OPEC ta hensyn til, og kartellet vil dermed ikke opptre som en ren dominerende profittmaksimerende produsentgrup- pe. Videre er landene i OPEC svært ulike og med ulike interesser, og samarbeidet preges ikke bare av hensynet til profittmaksimering men også innenrikspolitiske og geopolitiske forhold i medlemslandene. Det er derfor rimelig å anta at tilbudssiden kjennetegnes av en blan- ding av frikonkurranse og ren monopolatferd. OPECs atferd styrer da i stor grad prisutviklingen gjennom pro- duksjonsbegrensninger (Lindholt og Hansen 2008), og uttaket av olje innenfor OPEC er lavere enn det som følger Hotellingregelen. 3US Energy Information Administration, http://tonto.eia.doe.gov/country/index.cfm 16 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2010 ANNEGRETE BRUVOLL OG SANA HASANE Små land utenfor kartellsamarbeidet er å betrakte som prisfaste kvantumstilpassere og randprodusenter i olje- markedet. Norge har 0,7 prosent av verdens oljereserver og står for vel 6 prosent av verdens oljeeksport 4. Siden verdensmarkedsprisen er høyere enn den ville vært uten prissamarbeidet i OPEC, vil vi og de andre landene uten- for OPEC få en høyere pris og produsere mer enn i et rent frikonkurransemarked. Det vil motvirke effekten av olje- prissamarbeidet i OPEC noe, men den globale produksjo- nen vil uansett bli lavere enn i frikonkurranseløsningen. Det finnes flere muligheter for markedssvikt som kan gi for høyt eller for lavt ressursuttak. Avkastningskrav som avvi- ker fra den samfunnsøkonomiske kalkulasjonsrenten og eierforhold vil kunne gi uttaksbaner som avviker fra den optimale. Det kan også hevdes at usikkerhet rundt utvik- ling av nye teknologier og substitutter til olje gjør at vi kan ha behov for oljeressursene lenger inn i framtiden. Denne typen usikkerhet vil gjenspeiles i selve nivået for markeds- prisen. Dersom teknologiutviklingen viser seg å bli svakere enn forventet, vil det slå ut i et nivåheving i oljeprisen. Tilsvarende gjelder om funn av nye oljereserver blir færre enn forventet. Slik usikkerhet kan også slå begge veier, nye teknologier kan utvikles raskere og flere oljereserver kan oppdages, og dermed blir ressursen mindre verdt. Fokuset på selve uttakstakten kan umiddelbart virke litt søkt, siden utslipp av CO 2fra verdens fossile energiressur- ser er betraktet som tidenes miljøutfordring og er høyt pri- oritert på overnasjonalt nivå. Men her diskuterer vi argu- menter knyttet til selve uttappingenav en naturressurs. Miljøkostnader ved brukenav olje bør ivaretas med direktevirkemidler, blant annet knyttet til den generelle klimapo- litikken. Uttaket i seg selv er altså ikke problemet – det kan for eksempel tenkes at CO 2-utslipp fra oljeprodukter kan løses i fremtiden med karbonlagring. Hoel (2008) påpeker at en raskere uttakshastighet gir større samlet klimaskade siden utslippene får virke lenger. Dette argumentet trekker i retning av at ressursuttaket skal være langsommere enn i et frikonkurransemarked, og OPECs kartellsamarbeid bidrar til dette. Men dette gjelder alle utslipp av klimagas- ser, og er et generelt argument for strammere klimatiltak nå enn senere. Politiske målsetninger om lavere utslipp av kli- magasser gjennomføres mest effektivt med avgifter eller kvotesystemer som gir en blanding av energisparing, nye rene teknologier, endret sammensetning av fossile energi- kilder, og reduserte utslipp av fossile og ikke-fossile (for eksempel avskoging) klimagasser. En strammere klimapo- litikk vil bli veltet over i lavere etterspørsel etter olje. Lavere uttak kan da bli en sidevirkning av klimapolitikken, men det er ikke et mål i seg selv. Samlet sett er det vanskelig å se klare samfunnsøkonomis- ke argumenter for at selve uttaket av oljeressurserer for høyt, selv om det finnes argumenter i begge retninger. Det som imidlertid er klart, er at OPECs utøvelse av markedsmakt trekker i retning av at uttaket er lang- sommere enn optimalt. Konklusjonen om manglende begrunnelse for redusert ressursuttak gjelder også for uttak av andre naturressurser, som gjenvinning av papir (uttak av skog), glass (uttak av stein) og metaller, se Bruvoll og Bye (2002a,b). Om det likevel er politisk ønskelig å redusere uttaket av olje, må det først avklares hvor mye, og deretter hvordan. 4.1 Potensialet fra materialgjenvinning av plast til erstatning av olje I spørsmålet om hvordan, må man vurdere hvilken virke- middelbruk som er mest effektiv for å oppnå lavere olje- uttak. Skal økt materialgjenvinning velges som virkemid- del, må det være fordi dette er billigere enn å redusere uttaket gjennom skjerpet beskatning eller direkte produk- sjonsregulering. Det foreligger ingen analyser som viser at gjenvinning er et effektivt virkemiddel i denne sammen- hengen. Det er også uklart om plastgjenvinning i det hele tatt kan bidra i særlig grad til å redusere oljeuttaket. For å belyse dette, vil vi undersøke hvor stort potensialeter. Figur 1 Realpris på olje i USD. 1861-2008. 2008-priser per fat. Deflatert med konsumpris USA Kilde: Statistisk sentralbyrå 4 US Energy Information Administration, http://tonto.eia.doe.gov/country/index.cfm SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2010 // 17 ANNEGRETE BRUVOLL OG SANA HASANE ARTIKKEL Plastavfall utgjør 5 prosent av norske avfallsmengder. Materialgjenvinning av plast har økt både i antall tonn og som andel av avfallsbehandlingen det siste tiåret, se figur 2. I 2006 ble 13 prosent av plastavfallet materialgjenvunnet. En del avfall vil bli borte i gjenvinningsprosessene (i snitt ca 15 prosent; Hasane 2009). Når vi korrigerer for dette, finner vi at det gjenvunne avfallet utgjør maksimum 0,04 prosent av det norske oljeuttaket, se tabell 2. Skal gjen- vinningen redusere oljeuttaket like mye, må det gjenvun- ne plastmaterialet være likeverdig med nye plastråstoffer, og økt tilbud av gjenvunnet materiale må slå fullt og helt ut i redusert produksjon av råolje. Om vi tar utgangspunkt i alt generert plastavfall i Norge, jamfør figur 2, kan vi beregne det maksimale potensialetfor reduksjon i oljeproduksjonen. Om alt plastavfall material- gjenvinnes, ville det utgjøre maksimalt 0,3 prosent av totalt årlig råoljeuttak på norsk sokkel. Da har vi forutsatt at ikke noe blir borte på veien eller blir utnyttet i forbren- ningsanleggene. Potensialet for å påvirke uttaket av naturressurser gjennom plastgjenvinning må altså sies å være forsvin-nende lite. Om politikerne mener at verdens oljeressurser tappes for raskt, er det opplagte alternativet å redusere uttaket av råolje direkte. Den norske materialgjenvinning- en av plastavfall i 2006 tilsvarer 3,5 timers oljeuttak (gitt at oljeuttaket er likt spredd over alle årets timer). Nå kan en innvende at andelene blir så små på grunn av at den norske oljeproduksjonen er såpass stor. Vi har ikke tall for verdens samlede mengder plastavfall, men sammenligner vi for eksempel verdens totale plastproduk- sjonmed verdens oljeuttak er det tilsvarende øvre anslaget på andelen rundt 4 prosent. Mengden årlig plastavfall vil være mindre enn den mengden som blir produsert siden materialer akkumuleres i form av nye produkter. Som for regneeksemplene i tabell 2 vil det heller ikke være mulig å materialgjenvinne alt som blir avfall, og bare deler av dette vil kunne substituere jomfruelige råvarer. Vi konkluderer med at potensialet for å redusere uttaket av olje ved materialgjenvinning er forsvinnende lite. Den offent- lige politikken har heller ikke som mål å redusere utvin- ningstakten av oljeressurser, og dermed er ingen avklart politisk begrunnelse for offentlig støtte til gjenvinning av plastavfall i utgangspunktet. 4.2 Energigjenvinning av plast Så langt har vi ikke diskutert hvorvidt energigjenvinning av plast kan redusere uttak av naturressurser. Økt energi- gjenvinning vil øke tilbudet av energi i markedet og redu- sere energiprisene. Dermed vil energigjenvinningen delvis bli motsvart av økt forbruk, men annen energiproduksjon kan også gå ned som følge av lavere priser. Effekten i ener- gimarkedet er dermed uklar. Det er også uklart hvilke føl- ger dette vil ha for utslippene. Innenfor dagens kvoteregi- me vil for eksempel økt energiproduksjon og krafteksport kunne redusere produksjonen ved utenlandske kullkraft- verk, men utslippene vil være uendret siden kraftverkene vil selge sine utslippsrettigheter i kvotemarkedet. Igjen er vi tilbake til direkte virkemidler rettet mot de aktuelle pro- blemene man ønsker å løse. Figur 2 Behandling av plastavfall i Norge, 1000 tonn. Tabell 2 Potensielle bidrag fra materialgjenvinning av plast i forhold til totaluttak av olje fra norsk sokkel i 2006, prosent. Totalt generert plastavfall Plastavfall til materialg jenvinning (471 tusen tonn) (63 tusen tonn) Oljeproduksjon norsk sokkel (136 mill. tonn) 0,3% 0,04% Kilde: Statistisk sentralbyrå 18 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2010 ANNEGRETE BRUVOLL OG SANA HASANE 5 ANDRE ARGUMENTER? Som nevnt innledningsvis finnes det flere typer markeds- svikt som kan begrunne offentlige inngrep. I tillegg til de vi har vært gjennom hittil, er det også relevant å diskutere om det finnes markeder for de aktuelle godene og om informasjonen er perfekt. Fravær av markeder må ikke forveksles med manglende etterspørsel. Produkter basert på gjenvunnet materiale omsettes i dag på samme måten som andre produkter, og vi har ikke sett dokumentasjon på at manglende markeder er et problem og en begrun- nelse for denne delen av avfallspolitikken. Manglende informasjon kan være et problem når man for eksempel ikke vet om at mer miljøvennlige substitutter eksisterer, eller om en har feil oppfatninger om miljøkonsekvenser eller økonomiske konsekvenser av sine handlinger. Paradoksalt nok påpeker vi her at oppfatningene om mil- jøkonsekvensene synes å være overdrevet, mens en ofte forbinder manglende informasjon med for lav innsats for miljøet. Konsekvensen av vår påpekning er at mangelfull informasjon kan gi for høygrad av kildesortering 6 AVSLUTTENDE MERKNADER Det politiske målet er å øke samlet gjenvinning av avfall til 75 prosent i 2010 med en videre opptrapping til 80 pro- sent, basert på at mengden avfall til gjenvinning skal økes innenfor samfunnsøkonomiskeog miljømessigerammer (Miljøverndepartementet 2007). Det er uklart hva som menes med «samfunnsøkonomiske og miljømessige ram- mer» – det er ingen motsetning mellom disse, tvert imot er det miljømessige aspektet en viktig del av de sam- funnsøkonomiske vurderingene. Det heter at avfalls- politikkens overordnende mål er å øke utnyttelsen av avfall som ressurs, samtidig som utslipp av klimagasser og miljøgifter minimeres. Så vidt vi kan se er det ingen rasjonelle begrunnelser for å øke gjenvinningsgraden utover de rent privatøkonomiske. Det er en rekke gene- relle virkemidler rettet mot forurensninger og utslipp av klimagasser. Utslippene fra avfallsanlegg, utvinning og videre bearbeiding av naturressurser inngår i det samme reguleringsregimet. Skal utslippene ytterligere ned, bør altså de generelle avgiftene og reguleringene strammes til, uten at enkeltkilder plukkes ut og underlegges særskilte ordninger, som pålagt kildesortering og styrt material- gjenvinning. Det er et selvstendig politisk mål å øke utnyttelsen av avfall som ressurs. Hvorfor dette er et mål i seg selv eruklart. Som vi har vist i denne artikkelen er det ingen åpenbare begrunnelser for dette når det gjelder plast, og vi kan heller ikke se at det finnes slike begrunnelser for andre avfallstyper, som papir, trevirke eller metaller, i grunnlagsdokumenter for avfallspolitikken. Kan det like- vel begrunnes at utvinningstakten av enkelte naturressur- ser bør reduseres, må man vurdere hvordan det gjøres mest effektivt. Grunnregelen er at direkte virkemidler er mest effektive, det vil si at man regulerer selve ressursut- taket, enten det gjelder å begrense oljeproduksjonen eller hogsten av skog. Vanligvis er det harde prioriteringer mellom budsjettpos- ter, siden offentlige oppgaver står i kø. Men i tilfellet med avfallspolitikken stiller det seg annerledes. Her trenger ikke politikerne ta stilling til prioriteringer av offentlige utgifter, siden forurensningsloven påbyr at avfallsgebyrene i sin helhet dekker kostnadene. Det betyr at husholdning- ene og næringslivet er pålagt å bære alle kostnadene. Finansieringsløsningen kan være en forklaring på at tilsy- nelatende ubegrunnede tiltak i tilknyting til avfallshåndte- ring gjennomføres. Det satses nå rundt 1 milliard kroner på systemer for økt kildesortering og gjennvinning i Oslo kommune. Der er gode grunner til å spørre hvilke miljø- effekter man skal få ut av denne satsingen. REFERANSER Austvik, G. O. (2000): Drivkreftene i oljemarkedet, forskningsrapport nr. 50, Høgskolen i Lillehammer. Bruvoll, A. og T. Bye (2002a): Hva er poenget med avfallsreduksjon? En vurdering av NOU 2002:19, Økonomisk Forum 9, 1-9. Bruvoll, A. and T. Bye (2002b): En vurdering av avfallspolitikkens bidrag til løsning av miljø- og ressursproblemer, Notater 36, Statistisk sentralbyrå. Bruvoll, A. og H. M. Dalen (2008): Lag på lag i norsk klima- og ener- gipolitikk, Økonomiske analyser 5, 29-37. Hasane, S. (2009): Naturressurser, g jenvinning og markedssvikt, Masteroppgave i samfunnsøkonomi, Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo. Hoel, M. (2008): Bush meets Hotelling: Effects of improved renew- able energy technology on greenhouse gas emissions, Memorandum no 29, Department of Economics, University of Oslo. Hotelling, H. (1931): The economics of exhaustible resources, The Journal of Political Economy, 39 (2), 137-175. Lindholt, L. and P. V. Hansen (2008): The market power of OPEC 1973-2001, Applied economics 40, 2939-2959. SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2010 // 19 ANNEGRETE BRUVOLL OG SANA HASANE ARTIKKEL Miljøverndepartementet (2007): Reg jeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand, St.meld. nr. 26 (2006-2007). Statistisk sentralbyrå (2008): Naturressurser og miljø 2008, Statistiske analyser 102.Statistisk sentralbyrå (2009): Økonomisk utsyn over året 2008, Økonomiske analyser 1. Stern Review Report (2006): http://www.hm-treasury.gov.uk/inde- pendent_reviews/stern_review_economics_climate_change/stern_re view_report.cfm. MELDING FRA REDAKSJONEN: Farooq Akram Iulie Aslaksen Roger Bjørnstad Kjell Arne Brekke Kurt Brekke Rolf Brunstad Torstein Bye Gunnar Bårdsen Dag Morgen Dalen Erling Eide Irina Eidsvold Tøien Eivind Eitrem Gunnar Eskeland Taran Fæhn Odd Godal Rolf Golombek Mads Greaker Cathrine Hagem Kåre Petter HagenSteinar Holden Erling Holmøy Bjart Holtsmark Eiliv Jansen Per Richard Johansen Kjersti-Gro Lindquist Katrine Løken Ole Christian Moen Ståle Navrud Ragnar Nymoen Karl Pedersen Asbjørn Rødseth Ole Røgeberg Øystein Røisland Bjørn Sandvik Ingeborg Solli Frode Steen Tommy Staahl Gabrielsen Erling Vårdal Redaksjonen takker alle våre bidragsytere! For at de arbeider som blir publisert i Norsk Økonomisk Tidsskrift og Samfunnsøkonomen skal holde faglige mål, er redaksjonen helt avhengig av fagfeller eller konsulenter. I løpet av 2009 har en rekke kolleger ved ulike institusjoner vur- dert innsendte arbeider; deres innsats har vært til uvurderlig hjelp. Redaksjonen vil på denne måten få takket følgende personer for den innsats som er lagt ned for å videreføre Norsk Økonomisk Tidsskrift og Samfunnsøkonomen som levende og viktige tidsskrifter i det norske økonommiljøet:
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
CreationDate
2010-02-05T08:22:02+01:00
Author
Bruker
Producer
Acrobat Distiller 7.0.5 for Macintosh
ModDate
2010-02-05T08:27:20+01:00
Pages
8
merge_type
Parse PDF
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR