VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Åsmund Sunde Valseth
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Pernille Parmer
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Søk
Søk
Søk
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Åsmund Sunde Valseth
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Pernille Parmer
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Presentasjon - Kommunal landbruksforvaltning i Oppland
Kategori
Foredrag
Underkategori(er)
n/a
År
2014
Forfatter(e)
Simen Pedersen
Last ned
file_download
(1.1 MB)
Les i nettleser
find_in_page
vista -analyse.no Analyse av kommunal landbruksforvaltning Simen Pedersen Lillehammer den 12. mars 2014 vista -analyse.no Agenda • Kort om oppdraget fra LMD • Kommunenes landbruksoppgaver • Spørreundersøkelsen • KOSTRA -føring av landbruksutgifter • Organisering av forvaltningen • Utgifter til kommunal landbruksforvaltning • Hva forklarer utgiftsbehovet? • Oppsummering og anbefaling vista -analyse.no Kort om oppdraget Del 1 – Utgiftene på landbruksområdet • Hva er kommunenes utgifter til landbruksområdet? • Hvordan varierer utgiftsbehovet på landbruksområdet mellom ulike kommuner med ulik organisering av landbruksforvaltningen? • Hvordan kan disse variasjonene fanges opp på best mulig måte i utgifts - utjevningen i inntektssystemet? Del 2 – Bruk av ny funksjonskonto i KOSTRA • Hvordan fører ulike kommuner utgifter til landbruksområdet på de ulike funksjons kontoene i KOSTRA? • I hvilken grad bruker kommunene funksjonskonto 329? • I hvilken grad er det sammenheng mellom utgifter til landbruksområdet og beregna utgiftsbehov til landbruksforvaltningen i kommunene gjennom det kommunale inntektssystem? vista -analyse.no Agenda • Kort om oppdraget fra LMD • Kommunenes landbruksoppgaver • Spørreundersøkelsen • KOSTRA -føring av landbruksutgifter • Organisering av forvaltningen • Utgifter til kommunal landbruksforvaltning • Hva forklarer utgiftsbehovet? • Oppsummering og anbefaling vista -analyse.no Landbruksforvaltningen har en rekke oppgaver • Saksbehandling og veiledning etter lover • Forvaltning og kontroll av de økonomiske virkemidlene i landbruket • Arbeid knyttet til landbruk og jordvern i saker etter PBL • Saksbehandling og veiledning knyttet til landbruksrelatert miljø -og klimaarbeid • Førstelinje for næringsutvikling knyttet til investeringer i tradisjonelt landbruk og bygdenæringer • Plan -, utviklings -og tilretteleggingsarbeid for landbruk og landbruksbasert næringsvirksomhet • Arbeidet knyttet til sikring av en tilfredsstillende tilgang på tjenester fra dyrehelsepersonell • Administrasjon av landbruksforvaltning vista -analyse.no Agenda • Kort om oppdraget fra LMD • Kommunenes landbruksoppgaver • Spørreundersøkelsen • KOSTRA -føring av landbruksutgifter • Organisering av forvaltningen • Utgifter til kommunal landbruksforvaltning • Hva forklarer utgiftsbehovet? • Oppsummering og anbefaling vista -analyse.no Spørreundersøkelsen inneholdt fire typer spørsmål • Hvordan fordeler ressursbruken seg på ulike oppgaver? • Hva er driftsutgiftene til landbruksforvaltningen? • Hvordan føres utgiftene til Landbruksforvaltningen i KOSTRA? • Hvordan er landbruksforvaltningen i kommunen organisert ? Vi fikk utgiftstall for 340 kommuner totalt (80%) og 35 fra Nordland (80%) vista -analyse.no Agenda • Kort om oppdraget fra LMD • Kommunenes landbruksoppgaver • Spørreundersøkelsen • KOSTRA -føring av landbruksutgifter • Organisering av forvaltningen • Utgifter til kommunal landbruksforvaltning • Hva forklarer utgiftsbehovet? • Oppsummering og anbefaling vista -analyse.no Andelen søm fører utgifter på funksjon 329 i KOSTRA er økende vista -analyse.no Utgifter til landbruksforvaltning føres også på andre funksjonskontoer6 1 1 1 1 1 1 1 1 2 2 2 4 4 17 21 31 31 0 10 20 30 40 Oppga ukjent funksjonskonto 110 - Kontroll og revisjon 130 - Administrasjonslokaler 231 - Aktivitetstilbud barn og unge 233 - Annet forebyggende helsearbeid 335 - Rekreasjon i tettsted 366 - Naturforvaltning og friluftsliv 385 - Andre kulturaktiviteter og tilskudd til andres kulturbygg 386 - Kommunale kulturbygg 305 - Eierseksjonering 365 - Kulturminnevern 301 - Plansaksbehandling 290 - Interkommunale samarbeid 100 - Polistisk styring 320 - Kommunal næringsvirksomhet 120 - Administrasjon 360 - Naturforvaltning og friluftsliv 325 - Tilrettelegging og bistand for næringslivet Antall kommuner vista -analyse.no Agenda • Kort om oppdraget fra LMD • Kommunenes landbruksoppgaver • Spørreundersøkelsen • KOSTRA -føring av landbruksutgifter • Organisering av forvaltningen • Utgifter til kommunal landbruksforvaltning • Hva forklarer utgiftsbehovet? • Oppsummering og anbefaling vista -analyse.no Over 50 prosent av kommunene samarbeider med andre kommuner vista -analyse.no Årsverkene fordeler seg litt annerledes enn i resten av landet2,8 3,7 5,4 7,2 7,7 7,8 9,4 24,2 31,8 2,7 2,4 4,8 5,2 8,6 7,2 10,2 21,9 37,2 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 Annet* Godtgjøring veterinærvakt Landbruksrelatert miljø- og klimaarbeid Oppfølging av plan og bygningsloven Øvrig næringsutviklingsarbeid Administrasjon Næringsutvikling tilknyttet investeringer Saksbehandling og veiledning etter lover Forvaltning og kontroll av de økonomiske virkemidlene Gjennomsnitt i Oppland Landsgjennomsnitt vista -analyse.no Betydelige variasjoner innad i fylketSaksbehandling og veiledning etter lover Økonomiske virkemidler Oppfølging av PBL Miljø- og klimaarbeid Næringsutvikling tilknyttet investeringer Øvrig nærings- utviklingsarbeid Godtgjøring veterinær- vakt Adm. SUM Gjøvik 20,0 55,0 1,0 5,0 6,0 2,0 2,0 9,0 100,0 Dovre 20,0 41,0 2,0 3,0 14,0 7,0 1,0 1,0 89,0 Lesja 18,0 25,0 10,0 10,0 10,0 15,0 2,0 10,0 100,0 Skjåk 25,0 11,0 5,0 3,0 20,0 25,0 1,0 10,0 100,0 Lom 22,0 59,0 1,0 1,0 12,0 1,0 1,0 3,0 100,0 Nord-Fron 22,0 49,0 1,0 3,0 6,0 15,0 1,0 3,0 100,0 Sør-Fron 20,0 25,0 10,0 10,0 10,0 15,0 5,0 5,0 100,0 Ringebu 20,0 25,0 10,0 10,0 10,0 15,0 5,0 5,0 100,0 Gausdal 20,0 40,0 5,0 5,0 10,0 5,0 5,0 10,0 100,0 Østre Toten 25,0 55,0 2,5 2,5 10,0 2,5 0,0 2,5 100,0 Jevnaker 24,8 22,9 6,5 4,0 7,0 9,9 2,0 8,9 86,0 Lunner 24,8 22,9 6,5 4,0 7,0 9,9 2,0 8,9 86,0 Gran 24,8 22,9 6,5 4,0 7,0 9,9 2,0 8,9 86,0 Nordre Land 35,0 45,0 4,0 1,0 8,0 1,0 1,0 5,0 100,0 Sør-Aurdal 20,0 30,0 2,0 5,0 13,0 10,0 1,0 19,0 100,0 Etnedal 30,0 40,0 3,0 5,0 15,0 0,0 2,0 5,0 100,0 Nord-Aurdal 20,0 55,0 2,0 2,0 3,0 5,0 5,0 8,0 100,0 Vestre Slidre 10,0 60,0 5,0 5,0 10,0 2,0 3,0 5,0 100,0 Øystre Slidre 12,0 10,0 10,0 9,0 20,0 18,0 6,0 15,0 100,0 Vang 25,0 50,0 10,0 5,0 5,0 3,0 0,0 2,0 100,0 vista -analyse.no Agenda • Kort om oppdraget fra LMD • Kommunenes landbruksoppgaver • Spørreundersøkelsen • KOSTRA -føring av landbruksutgifter • Organisering av forvaltningen • Utgifter til kommunal landbruksforvaltning • Hva forklarer utgiftsbehovet? • Oppsummering og anbefaling vista -analyse.no Det er store variasjoner i utgiftene mellom kommunene på landbruksområdet (2012) vista -analyse.no Utgiftene i Oppland er høyere enn i landet* *Lillehammer, Øyer, Vestre Toten og Søndre Land svarte ikke på spørreundersøkelsen.119 137 141 185 221 223 296 325 349 357 399 439 505 519 536 540 544 549 761 943 948 1 080 Landsgjennomsnitt Fylkesgjennomsnitt - 200 400 600 800 1 000 1 200 Netto driftsutgifter til kommunal landbruksforvaltning per innbygger vista -analyse.no Utgiftene henger tett sammen med antall årsverk0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 4,5 0 1 2 3 4 5 6 7 Etnedal Jevnaker Lom Lunner Sør-Aurdal Øystre Slidre Dovre Vestre Slidre Skjåk Vang Nord-Aurdal Sel Vågå Nordre Land Sør-Fron Nord-Fron Lesja Østre Toten Gausdal Ringebu Gran Gjøvik Netto driftsutgifter i millioner kroner Antall årsverk Årsverk Netto driftsutgifter 2012 vista -analyse.no Kommuner som samarbeider har jevnt over lavere utgiftery = 3937,9x + 72,565 -500 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 0 0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 Kroner per innbygger Kommuner som ikke samarbeider Andel sysselsatte i landbruk vista -analyse.no Agenda • Kort om oppdraget fra LMD • Kommunenes landbruksoppgaver • Spørreundersøkelsen • KOSTRA -føring av landbruksutgifter • Organisering av forvaltningen • Utgifter til kommunal landbruksforvaltning • Hva forklarer utgiftsbehovet? • Oppsummering og anbefaling vista -analyse.no Metode for å identifisere utgiftsbehovet • Utvikle hypoteser med SLF, LMD, KRD, SSB og utvalgte kommuner • Statistisk analyse av hypotesene Utgift = Utgiftsbehov + Prioriteringer • Drøfting av resultater • Kriteriene vi foreslår skal fange opp utgiftsvariasjoner mellom kommuner, ikke fra et år til et annet i en kommune vista -analyse.no Hypoteser om hva som forklarer utgiftsbehovet • Landbrukskriteriet – Jordbruksbedrifter, dyrka areal, landbrukseiendommer og kommunens areal • Antall søknader om produksjonstilskudd • Omfang av økologisk produksjon • Produktive skogarealer, aktive skogeiere og årlig hogstkvantum (avvirking) • Antall erstatningssaker i jordbruket • Dyrkbar jord (og søknader) omdisponert etter jordloven • Folkevekst (siste 3, 5 og 10 år) vista -analyse.no Hypoteser om hva som forklarer prioriteringene • Inntekter • Andelen senterpartipolitikere • Andelen sysselsatt i landbruk • Andelen bosatt spredtbygd vista -analyse.no Jordbruksbedrifter og produktive skogarealer fanger opp utgiftsvariasjonene Vår vurdering: Antall jordbruksbedrifter og produktive skogarealer forklarer utgiftsbehovet best Begrunn elsen for vår anbefaling er at begge kriteriene : • Er uavhengige • Er treffsikre • Er objektive • Et tilgjengelige • Er stabile over tid Et kriter ium (modell 2) To kriterier (modell 4) Tre kriterier (modell 5) Antall jordbruksbedrifter X X X Produktive skog arealer X X Antall landbrukseiendommer X vista -analyse.no Kommunene i Oppland ser ut til å komme bedre ut av omleggingen0 200 400 600 800 1 000 1 200 Lillehammer Gjøvik Jevnaker Lunner Vestre Toten Gran Østre Toten Søndre Land Sel Nord-Aurdal Øyer Nordre Land Nord-Fron Øystre Slidre Dovre Sør-Fron Ringebu Vågå Gausdal Sør-Aurdal Lom Etnedal Skjåk Vang Vestre Slidre Lesja Kroner per innbygger Utgifter Modell 4 vista -analyse.no O ppsummert • 30 prosent av kommunene fører feil i KOSTRA • Halvparten av kommunene samarbeider med andre kommuner • Forvaltning og kontroll av de økonomiske virkemidlene er den største oppgaven • Det er betydelige utgiftsvariasjoner mellom kommuner • Antall driftsenheter og produktive skogarealer fanger opp utgiftsbehovet på best måte vista -analyse.no Spørsmål? Simen Pedersen samfunnsøkonom 95 99 38 88 simen.pedersen@vista -analyse.no Er du interessert i å vite mer kan rapporten lastes ned på Vistas nettside: www.vista -analyse.no
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
Author
Simen Pedersen
CreationDate
2014-03-17T08:55:08+01:00
ModDate
2014-03-17T08:55:08+01:00
Producer
Microsoft® PowerPoint® 2013
Pages
27
merge_type
Parse PDF
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR