VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
search
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Sørumsand - utvikling av en by
Kategori
Annet
Underkategori(er)
n/a
År
2013
Forfatter(e)
Hanne Toftdahl
Last ned
file_download
(9.4 MB)
Les i nettleser
find_in_page
Content of this pdf is
searchable
NYE UTSIKTER SØRUMSAND BLIR SMÅBY Sørumsand skal bli en attraktiv stasjonsby på Kongsvingerbanen og elveby ved Glommas bredd. Stasjonen og Glomma er stedets største aktivum. Historisk er Sørumsand er kjent for Tertitten og tømmer- fl øting. Alle tiltak frem mot 2040 skal forsterke stedets tilknytning til elvelandskapet og forvandle stasjonsbyen om til en ordentlig småby med mangfoldig byliv. God byplanlegging er jordvern. Vi bygger urbant, smart og grønt for det 21. århundre, for å hindre at det tuse- nårige kulturlandskapet gror igjen med bilavhengige byggefelt av fer- dighus. En kompakt by med gangavstand til stasjonen er den smarte og grønne byen for vår tid. Byen utvikles innenfor en radius på 500 meter fra jernbaneperrongen, det er akseptabel gangavstand. DET GODE LIVET I «BYGDEBYEN» Sørumsand er bygd opp rundt stasjonen, et perfekt utgangspunkt for fremtidens bærekraftige stasjonsby. Målet er at alle skal kunne gå til alt eller til så mye som mulig og være uavhengige av bilen. På Sørum- sand skal man spasere og sykle til skolen og til jobben eller ta toget til Oslo, Kongsvinger eller kanskje til og med til Aurskog og Bjørkel- angen. Den spredte bosettingen i områdene rundt kompenseres med gode parkeringsmuligheter på riktige steder. Riktig sted vil være nær butikker med tunge varer (dagligvareforretninger og volumvarer). Sørumsand skal oppgraderes til å bli best mulig for beboerne og de som bruker byen til daglig. Det må legges til rette for fritids- og re- kreasjonsmuligheter i sentrum. HANDELSBYEN SØRUMSAND Dagens struktur er lite kompakt. Avstanden mellom butikkene er for lang, og det er heller ikke butikker på begge sider av gaten. Sentrum byr imidlertid allerede på handel, og i motsetning til mange andre mindre tettsteder ligger kjøpesenteret midt i sentrum. Dette gir mu- ligheter for en handelsby! Den nye byplanen viser at handelen legges til én sentral gågate, «Torggata». Handelen samles ytterligere, den må ikke spres. Alle butikker, bevertning og kulturtilbud er lagt langs denne sentrale strøksgaten med en tydelig avgrensning i hver ende (en såkalt «kjøttbeinstruktur»). TETTHET Utenfor stasjonsområdet og handelsgaten viser planen byboliger med boliggater. Det skal være litt kult å bo på bygda! Høy kvalitet i de of- fentlige byrom avhenger av tilstrekkelig boligtetthet. Ikke vær redd for å bygge litt høyt i den nye stasjonsbyen; det er tøft med høye bygg i et fl att jordbrukslandskap, både for å få utsikt utover landska- pet, for å få en urban handelskultur og for indirekte å hindre ytter- ligere nedbygging av åser og jorder. Bokvalitet og urbant opphold er viktig. Bystrukturen fanger sola og gir beskyttelse mot kald nordavind og trekk fra Glomma på vinteren. NYE UTSIKTER C.F. MØLLER NORGE | DRONNINGA LANDSKAP | VISTA ANALYSE | TRANSPORTØKONOMISK INSTITUTT GLOMMA STASJONEN BYAKSE ELVEAKSE FOTGJENGERBYEN RADIUS 500 METER BOLIGER OG BOKVALITET MED PLASS FOR PUS Sørumsands trygge, rolige og naturskjønne omgivelser gjør området spesielt egnet for barnefamilier og eldre. Planen legger opp til bol- igbydeler med forhager, terrasse- og balkongsoner og kvartalsparker. Overgangssonen mellom ute og inne er spesielt viktig, det er som regel der katten sitter og naboer prater sammen. Boligenes nærhet til naturen og gode byrom er grunnleggende kvaliteter som kan bli en forlengelse av boligen. Alle leiligheter får egen uteplass og “grønn utsikt. Vi vil vektlegge livsløpsstandard og universell utforming. Ulike boligstørrelser og -typer gir mulighet for ulike familiestrukturer og sosiale konstellasjoner. Det skal fortrinnsvis være gjennomgående leiligheter. Brukbarhet over tid og gjennom ulike livsfaser vil bidra til sosial stabilitet. Etasjetall, tilgjengelighet og di! erensierte private/ halvprivate/ o! entlige soner vil være avgjørende for hvor trygt miljøet oppleves. Sentralt plasserte eldreboliger og skoler gir kontakt mellom gener- asjonene. De eldre vil ikke lenger stues bort i byenes utkanter. De vil bo der det skjer, få impulser, være aktive, mestre dagliglivet og bo lengst mulig i egen bolig. Eldrekollektiv vil bli en mer aktuell boform i fremtiden. Forskere ser for seg eldrekollektiv som en av løsningene på den store gruppen av eldre som om kort tid vil sette et kraftig press på eldreomsorgen. Det kan også legges opp til andre boformer som generasjonsboliger, «forsøksboliger» innen energibruk eller «prøve- boliger», hvor folk i nye livsfaser kan prøvebo en periode. BARNAS SØRUMSAND En by bør profi leres presist og ikke for bredt. Sørumsand har Tertitten og Stomperud, og et godt utgangspunkt for å profi lere seg som «Bar- nas Sørumsand». Barnefamiliene drar allerede til Sørumsand i helgene for å kjøre med Tertitten, men de besøker som regel ikke resten av byen og spiser sjelden på bevertningsstedene. «ROSA RUNDE» Tertitten kan kombineres med en «Rosa runde», en rundtur med aktiviteter og opplevelser for barnefamilier. Denne kan gå fra Stas- jonsparken og Torget til Kuskerudparken og Glomma. Videre østover langs elven og tilbake via «Tverrgata» til «Torggata» og sentrum. I Kuskerudparken kan det være piknik og lekeplasser med over- raskende installasjoner utviklet i samarbeid med Sørumsands indus- trimiljø. Langs Glomma er det badeplasser og pir med utsiktspunkt og dramatisk jetstråle. Det arrangeres «tømmerfl øting» med balansering på stokkene. I «Torggata» er det bibliotek og kulturhus med konserter, kino og barneteater, med utendørs oppsetninger i gågaten. Spisest- edene, lekebutikkene osv. plasseres strategisk i forhold til den «Rosa runden». Ved å tilby opplevelser utover Tertitten vil barnefamiliene tilbringe hele dagen i Sørumsand, og også benytte tilbudene ellers i sentrum. NATUR NATUR KOMPAKTBY NATUR NATUR SPREDT BY NYE UTSIKTER FUGLEPERSPEKTIV FRA NORDØST En kompakt by bevarer omgivelsene og gir kort vei til naturopplevelser. BARNAS SØRUMSAND Pus fi nner de beste plassene. Glomma med bredder danner et 600 meter bredt fl odrom. KULTURHUS/NÆRING NAV/INKUBATOR KINO/BIBLIOTEK NYE UTSIKTER SITUASJONSPLAN M 1:2000 NYE UTSIKTER alle trafi kantgrupper, i og med at det vil bli liten biltrafi kk her. «Tor- gata» blir Sørumsands hovedgate for handel, service og kultur. Denne gaten blir smalere, med tverrgater som danner overdekkede plaser for opphold og aktiviteter underveis. Sletta og Kuskerudgata blir utradisjonelle, asymmetriske gater med brede fortau med utekafeer på solsida, og smalere fortau og gateparkering på skyggesida. EN BY MED UTSIKT Villagata, Tertittgata, Tverrgata, Ilegata og Vendom er korte, rette gater som lager åpninger ut mot kulturlandskapet og Glomma i nord. Boliggatene har en større andel av grønt med romslige forhager eller gatetrær. Innimellom sentrumskvartalene er det smale og hyggelige smug og passasjer, som snarveier mellom de større gatene. 8. SOSIALE ROM OG MØTEPLASSER PERRONGENE Stasjonsplassen med nordre og søndre perrong er Sørumsands vik- tigste plass. Her vil det alltid vil være folk som kommer eller venter på å reise med en stadig travlere bane. På Stasjonsplassen skal det være enkelt å bytte fra tog til gange, sykkel, buss og bil. Mot syd knyt- ter to nye underganger søndre del byen tettere til sentrumskjernen. Perrongene utvikles til et attraktivt byrom med bevertning, kultur og opplevelser. Den verneverdige industribebyggelsen langs søndre perrong kan bli et formidlingssenter for Sørumsands industri- og teknologimiljø. Etter hvert som industrien samles i den østre delen av området kan det etableres en jernbanerestaurant og nye aktiviteter i den gamle verkstedhallen. Det kan være teater, danseoppsetninger og rockekonserter, eller en klatrehall for de store høyder. RÅDHUSPLASSEN = TORGET =GRISHUSBAKKEN En utvidet Stasjonsplass ruller over Sørumsandveien som en steinpar- kett ned til det nye Torget, som også blir byens Rådhusplass, med det nye rådhuset som en vegg i plassen. Kuskerudgården med de vakre parktrærne får hedersplassen på Torget. Plassen utvikles slik at den både er egnet som en møteplass for større folkemengder og for op- phold i mindre volum. Den bør være såpass generell at det er plass til aktiviteter året rundt; som salg av frukt og bær, politiske markeringer, 17. mai, julemarked og skøytebane. Det må være et fi nt dekke, nok benker i sol og skygge, representativ vegetasjon og et fordrøynings- basseng, som får naturlig vann fra tak og harde fl ater. Torget ligger helt sentralt og solrikt til, slik et torg skal gjøre. DEN TETTE BYGATEN På Torget starter også «Torggata» som blir byens tette gågate og handlegate. Her konsentreres handel, bevertning, service og kultur, samt o! entlige arbeidsplasser som for eksempel NAV. Gaten får over- dekkede oppholdsplasser ved tverrgatene, for uteservering, salgs- boder, utstillinger, gatemusikanter, konserter, oppvisninger m.m. ELVEPARK MED PIR, STUPETÅRN OG JETSTRÅLE Glommas bredd med Kuskerudstranda fra bassenget til båthavnen blir en urban elvepark med sandstrand, solterrasser, utendørskonsert- er, elvepromenade og en ny strandgate. Elveparken blir et møtested for hele byen der vi skal bade, stupe og sole oss sommertid. Det arrangeres «folkpark» med musikk og dans og utsikt over Glomma. Elvepromenaden er populær for gående, joggende og syklende hele året. Det plantes «grønne fi ngre» opp til Sørumsandveien og stas- jonen, og settes ut mange komfortable benker på fi ne steder og for en stadig eldre befolkning, så turen og hvilestedene blir helsebrin- gende. Midt i Glomma kan det utvikles en kraftig «jetstråle» av vann i samarbeid med byens industrimiljø. Andre viktige møteplasser blir blant annet Stasjonsparken, Kusker- udparken og Skoleplassen, samt Næringsparken so m bydelspark for Sørumsand syd. 9. UTVIKLINGSTRINN Utbyggingen bør skje i etapper som ivaretar stedets kvaliteter også underveis, slik at det fremstår som et attraktivt område selv om det ikke er ferdig utbygget. En byplan med stor tetthet tar også hensyn til fremtidige generasjoners utbyggingsbehov. Utviklingen av Sørum- sand må skje trinnvis. Det blir viktig å starte på ett sted og etablere forutsigbare planer, slik at private aktører kan følge opp. Videre plan- legging må trekke lokalbefolkningen med for å sikre en god plan med høy grad av legitimitet. START MED STASJONEN, TORGET OG AKSENE Stasjonsparken, Torget og de to hovedaksene «Stasjonsgata» og «Torggata» blir første utviklingstrinn. Her er det også i dag et vari- ert tilbud, og det må legges til rette for nyetableringer. Vi ser for oss en trinnvis utvikling der konsentrasjon av tilbud på ett sted gir mye mennesker. Vi styrker ett punkt som allerede fungerer ganske bra, og fortetter der det allerede er tett. Når vi begynner ett sted og får det til å fungere vil nye tilbud etter hvert oppstå ved synergie! ekt. Det nye rådhuset bygges på Torget, og biblioteket og NAV fl yttes til «Torggata». Dette gir mange o! entlige arbeidsplasser. Deretter bør kvartalene mellom «Kuskerudgata» og Glomma etableres. START MED INFRASTRUKTUREN OG MØTEPLASSENE Det skal bygges mange nye boliger i sentrum. For at sentrum skal bli attraktivt som boligområde må infrastrukturen og møteplassene være på plass. Folk skal komme lett til og fra sentrum til fots, på sykkel, og med tog, buss og bil. Det skal være meningsfullt å oppholde seg og «henge» i sentrum, både for barn, ungdom, voksne og eldre. Sørum kommune og Sørums politikere må bevisst plassere nye kultur-, idretts- og fritidstilbud midt i sentrum, og ikke til utkantene. Sentrum må prioriteres, det vil på sikt komme hele kommunen til gode. Etter sentrumskjernen nord for jernbanen bør neste trinn være fortet- ting og boligutvikling i områdene innenfor radiusen 500 meter fra jernbaneperrongene. Det gjelder både bydelen mellom «Tverrgata» og «Skoleplassen», og boligområdet «Soluret» syd for jernbanen. Kvartalene vest for «Soluret», rundt Bekkedroga og «Fagerligata» kan deretter gradvis fortettes, enten ved eplehagefortetting eller utvikling av nye kvartaler med større leilighetsbygg. 10. URSKOG-HØLANDBANEN Sørumsand er kjent for Tertitten. Vi foreslår å støtte historielagene i de respektive kommune til bygge og gjenåpne Urskog-Hølandsbanen på permanent basis. Dette vil binde sammen Bjørkelangen og Aur- skog med Sørumsand. Vi starter med arbeidstog og skoletog, som vil forsterke Sørumsand som stasjonsby og rask vei til Oslo. Sørumsand vil dermed også bli skolebyen, der alt er lagt opp til skolebarn- og ungdom fra 6 til 18 år. Levealderen stiger 1 år for hvert fjerde år vi lever. Etter hvert som le- vealderen stiger, vil det bli fl ere gamle over 70 år, som ikke lenger vil kjøre av ulike årsaker. Halvparten av alle dagens nyfødte vil nå 100 år. Nye Tertitten-banen vil bli en turistattraksjon, sette Sørumsand på kartet og samtidig være funksjonell. Banen måtte elektrifi seres med moderne tog, så fi kk de gamle togene være i bruk i helger og i turist- sesongen. SØRUMSAND TORG SETT FRA KUSKERUDGÅRDEN AKSONOMETRISK SNITT GJENNOM SØRUMSAND M 1:750 NYE UTSIKTER STASJONEN OG “STASJONSGATA” SETT MOT GLOMMA MED TERTITTENS NYE LOKSTALL TIL HØYRE Norges høyeste og lengste trekonstruksjon ved hhv. Glomma og Sørumsandveien “Torggata” med dagens situasjon. “Torggata” med nye omgivelser. NYE UTSIKTER UTNYTTELSE I utnyttelsesberegningene har vi delt Sørumsand inn i tre delområder: • Sørumsand sentrum (vest for «Tverrgata» og nord for jern- banen) • Sørumsand øst (øst for «Tverrgata» og nord for jernbanen) • Sørumsand syd (bydelen «Soluret» syd for jernbanen) Totalt nytt bruksareal (BRA) for de tre delområdene er ca. 310.000 m2. Nytt bruksareal er beregnet med etasjetall ca. 4,5 etasjer. Totalt sanert BRA blir ca. 25.000 m 2. Evt. BRA under terreng er ikke med- tatt. Nytt BRA fordeles på ca. 240.000 m 2 bolig og 70.000 m 2 an- dre funksjoner. Det tilsvarer ca. 80% bolig og 20% andre funksjoner. Fordelingen kan tilpasses fremtidig behov. Totalt blir det i underkant av 10 boliger per dekar. Det tilsvarer ca. 20 innbyggere per dekar, eller omtrent samme tetthet som boligbydelen Torshov i Oslo. Vi har tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig bruttoareal på ca. 100 m 2 per boenhet. En fornuftig fordelingsnøkkel kan være leilighetstyper med BRA på 60 m 2, 90 m 2 og 120 m 2. Det foreslås en fordeling med 1/3 på hver av størrelsene. Totalt vil dette gi ca. 2.400 nye boliger og ca. 5.000 nye innbyggere. Leilighetene på 60 m 2 vil være tilpasset gruppene ung, singel og senior. Leilighetene på 90 m 2 kan passe for single, seniorer, små familier eller aleneforeldre. Leilighetene på 120 m2 er attraktive familieleiligheter. Tabellene 1 og 2 viser beregning av utnyttelse med ulike etasjetall. Tabell 1 med gjennomsnittlig høyde i underkant av 5 etasjer og tabell 2 med i overkant av 4 etasjer (for de tre delområdene sett under ett). Utnyttelse for de tre delområdene blir som følger: Sørumsand sentrum (vest for «Tverrgata» og nord for jernbanen) har nytt BRA ca. 140.000 m 2. Området er ca. på 90 dekar, og utnyttelses- graden blir 1,5. Det er foreslått ca. 90.000 m 2 bolig (65%) og 50.000 m2 andre funksjoner (35%). Beregningene er gjort med en gjennom- snittlig bygningshøyde i overkant av 4,5 etasjer. I sentrum blir det 900 nye boliger og 10 boliger per dekar. Sørumsand øst (øst for «Tverrgata» og nord for jernbanen) har nytt BRA ca. 70.000 m 2. Området er ca. på 65 dekar, og utnyttelsesgraden blir 1,0. Det er foreslått ca. 55.000 m 2 bolig (80%) og 15.000 m 2 andre funksjoner (20%). Beregningene er gjort med en gjennomsnittlig bygningshøyde i overkant av 4 etasjer. I sentrum øst blir det 550 nye boliger og 8,5 boliger per dekar. Sørumsand syd (bydelen «Soluret» syd for jernbanen) har nytt BRA ca. 100.000 m 2. Området er ca. på 90 dekar, og utnyttelsesgraden blir 1,1. Det er foreslått ca. 90.000 m 2 bolig (90%) og 10.000 m 2 andre funksjoner (10%). Beregningene er gjort med en gjennomsnittlig byg- ningshøyde i overkant av 4 etasjer. I Sørumsand syd blir det 900 nye boliger og 10 boliger per dekar. OOMRÅDE AREAL BYA ETASJETALL NYTT BRA U-GRAD BRA BOLIG BRA ANNET ANTALL LEIL.* SANERT BRA 1_SENTRUM (VEST FOR "TVERRGATA") 90000 29000 5 145000 1,6 94250 50750 943 10500 2_ØST FOR "TVERRGATA" 65000 16000 4,5 72000 1,1 57600 14400 576 10500 3_SYD FOR JERNBANEN 90000 24000 4,5 108000 1,2 97200 10800 972 4500 SUM / SNITT 245000 69000 325000 1,3 249050 75950 2491 25500 * Gjennomsnittlig leilighetsstørrelse BTA 100 m2 TABELL 1 Etasjetall < 5 OOMRÅDE AREAL BYA ETASJETALL NYTT BRA U-GRAD BRA BOLIG BRA ANNET ANTALL LEIL.* SANERT BRA 1_SENTRUM (VEST FOR "TVERRGATA") 90000 29000 4,5 130500 1,5 84825 45675 848 10500 2_ØST FOR "TVERRGATA" 65000 16000 4 64000 1,0 51200 12800 512 10500 3_SYD FOR JERNBANEN 90000 24000 4 96000 1,1 86400 9600 864 4500 SUM / SNITT 245000 69000 290500 1,2 222425 68075 2224 25500 * Gjennomsnittlig leilighetsstørrelse BTA 100 m2 TABELL 2 Etasjetall > 4 ELVEPROMENADE MED KONSERTAMFI, PIR, STUPETÅRN OG “JETSTRÅLE” AV VANN
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR