Ny rapport: Hva er problemet på strekningen E18 Arendal Grimstad?
Oslo, 12.03.2025
Tidligere utredninger gir bare delvis svar på hvilke problemer ny E18 Arendal – Grimstad er ment å løse. Nye Veier har derfor gitt Vista Analyse i oppdrag å utarbeide en oppdatert problemanalyse for strekningen.
Vi konkluderer med at kø og forsinkelser framstår som den største utfordringen på strekningen. Forsinkelsene er likevel begrenset til noen få minutter i en ettermiddagstime, og en kortere periode med enda mindre forsinkelser i morgenrushet. Strekningen vurderes ikke som spesielt ulykkeutsatt i dag. Med få problemer å løse, og høye utbyggingskostnader, blir den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved å etablere en firefeltsvei på strekningen lav. Dette bekreftes også i Nasjonal transportplan (NTP) 2025–2036 der investeringskostnadene for en ny løsning er beregnet til 8,6 milliarder kroner med en negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet på 3,6 mrd. kroner.
Hva skjer på lang sikt? Vi har framskrevet trafikkutviklingen i to scenarier. Ingen av scenariene gir noen merkbare endringer i fremkommelighet sammenlignet med dagens situasjon for perioden 2025 til 2034. For perioden 2035 til 2044 finner vi små til moderate endringer i fremkommelighet sammenlignet med dagens situasjon. For perioden 2045 til 2054 finner vi at det vil bli moderate til betydelige endringer i framkommelighet. Hvorvidt vekstscenarioet som vil gi betydelige framkommelighetsproblemer etter 2045 er realistisk, har sammenheng med nærings- og befolkningsutviklingen i området, herunder den videre utviklingen av batterifabrikken Morrow.
Vår problemforståelse på et overordnet nivå, er at det i første rekke er økt lokaltrafikk som er årsaken til at det i perioder, og på enkelte steder, oppstår fremkommelighetsproblemer. Dagens avviklingsproblemer på E18 henger sammen med begrensninger i lokalveinettet. For å løse de identifiserte problemene, kreves det koordinerte beslutninger mellom ulike forvaltningsnivåer og veieiere, dvs. fylkeskommune, Statens vegvesen, Nye Veier og de involverte kommunene. En felles problemforståelse og en samfunnsøkonomisk analyse av hele transportsystemet der alle vesentlige nytte- og kostnadsvirkninger inkluderes, vil kunne gi et bedre grunnlag for samhandling. Det vil også kunne tydeliggjøre finansieringsansvaret for de ulike delene og konsekvensene av alternative rekkefølgevalg.
Kontakt:
Prosjektleder: Ingeborg Rasmussen
E-post: ingeborg.rasmussen@vista-analyse.no
Telefon: +47 93 46 19 32
Rapporten kan leses her.