E39 Kristiansand - Mandal: Grunnlag for revisjon av bompengefinansiering
Oslo, 04.06.2024
Etter åpning av nye E39 mellom Kristiansand og Mandal har bompengeinntektene vært betydelig lavere enn forutsatt i finansieringsplanen. Fra februar ble takstene økt kraftig for å kompensere for trafikksvikten. Dette har ført til ytterligere svikt i trafikken og det er stor lokalpolitisk motstand mot det høye takstnivået.
På oppdrag fra Nye Veier har Vista Analyse undersøkt årsaker til trafikkbortfall og inntektssvikt og vurdert tiltak for å løse utfordringene dette gir for nedbetaling av bompengelånene.
Inntektssvikten i 2023 skyldes hovedsakelig at andelen tunge kjøretøy var overvurdert i trafikkanalysen som lå til grunn for gjeldende finansieringsplan, men også større trafikkavvisning til gamle E39 (nåværende fv.439) enn forutsatt mellom Kristiansand og Søgne.
Etter takstøkningen i februar har trafikkavvisningen til gamle E39 økt – og omfatter nå alle delstrekninger mellom Kristiansand og Mandal.
For å løse finansieringsutfordringene foreslår vi å forlenge innkrevingsperioden fra 15 til 20 år samtidig som takstene reduseres ned mot nivået fra 2023. For å sikre et robust finansieringsopplegg foreslår vi i tillegg at det etableres sideveisbom på gamle E39 mellom Kristiansand og Søgne.
Agder fylkeskommune garanterer for bompengelånene som er tatt opp for å finansiere utbyggingen og saken skal behandles i Fylkesutvalget 4. juni og i Fylkestinget 18. juni. Fylkesrådmannen innstiller på at det gjøres endringer i finansieringsopplegget i samsvar med våre anbefalinger.
Rapporten kan leses her.
Kontakt
Prosjektleder Tor Homleid
Epost: tor.homleid@vista-analyse.no
Telefon: +47 93 42 48 06